Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 11 Aug 2020 Fältsäljare DVH , distrikt UmeåVi grundade innocent i London 1999 efter att ha sålt våra smoothies på en musikfestival. Vi satte upp en stor skylt som frågade besökarna om...
  • 11 Aug 2020 Fältsäljare Coffee & Food DVH, StockholmArvid Nordquist smakupplevelser och nutida kvalitet. Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter För oss...
  • 07 Aug 2020 Kavli söker Kvalitetsingenjör till vår fabrik i Eslöv​Har du en stor passion för mat och hållbarhet? Arbetar du med livsmedelssäkerhet och kvalitet idag? Drivs du av att arbeta med förbättringar? Då kommer...
  • 31 Jul 2020 Underhållschef till HuddingeÄr du en trygg och stark ledare gärna med erfarenhet från livsmedelsindustrin och med förståelse för underhållsarbete? Då kan det vara dig vi söker till...
  • 24 Jul 2019 Kundsupport med fokus på upphandlingMashie FoodTech Solutions AB är ett företag som genom expertkunskap och innovativa IT-lösningar förmåltidsprocessen skapar framgångsrika kök med fokus på hälsa, hållbarhet, ekonomi och säkerhet....
  • 16 Jul 2020 Miljö- och hälsoskyddsinspektör, inriktning livsmedelStrax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året....

”What’s in it for me?”

marci sss (1)

”What’s in it for me?”

Städare, butikschef eller frisör. Bagare, vd eller kanske arbetssökande. Varför gör vi det vi gör och vad får vi ut av det? Vad är vinningen – kunskapsmässigt, men även privat?

Marco Trajković heter jag som sitter vid tangenterna. Jag är 33 år gammal och affärsområdeschef för livsmedel och underhållning på Hemmakväll. Tillsammans med fyra inköpare, sjutton andra nyckelfunktioner och viktigast av allt – omkring 600 driftiga ambassadörer – kämpar jag för två saker: att driva företaget framåt och att vi ska vara bäst i vår klass, varje dag. Det är vad jag kallar för ett drömjobb! Ja, efter endast ett och ett halvt år kan jag faktiskt säga så: jag har ett drömjobb.

Dessutom är jag nu även krönikör för en mycket inspirerande tidning. Det känns spännande och utmanande och jag tänkte inleda med några av de viktigaste lärdomarna som jag har fått med mig så här långt. Lärdomar som hjälpt mig att axla utmaningar och att hantera både fram- och motgångar.

Efter 14 år i olika positioner i konfektionsbranschen ser jag kommunikation som den viktigaste delen för ett bolag och även för mig själv som ledare och medarbetare. Nyckeln till framgång stavas öppna sinnen och tydliga agendor. På så vis får man en arbetsmiljö där ingen behöver vare sig övervakas eller övervaka och där alla vet var man har varandra. Det dagliga måste fungera – öppna dialoger, bollande av idéer, utmaningar och pepp. Man ställer sig bredvid och driver mot målet tillsammans.

Och så det där med ”What’s in it for me?” Det har länge inspirerat mig som ledare och under resans gång har jag kommit till insikten att det handlar mer om varför vi gör det vi gör snarare än vad vi får ut av det. Vi förväntas alla leverera resultat – vara positiva, följa deadlines och ställa upp – och för det krävs motivation.

Klassisk motivation består av julfester, företagsluncher och så självklart ett lönekuvert. Men räcker det som svar på ”What’s in it for me?” Jag tycker inte det.

För att motivera behövs kommunikation som går att ta på. Löpande feedback med inspiration och förbättringar, realistiska och ömsesidiga förväntningar, varierande utmaningar där ”Träna tränaren”-metoder faller in naturligt och där samtliga parter känner att man faktiskt springer åt samma håll, vad som nu än döljer sig vid målsnöret. Det är motivation för mig.

Vi är alla olika, men i grunden vill vi samma sak – njuta av livet, utvecklas och förstå varför vi gör det vi gör. Med allt vad det nu innebär. Leva för att jobba eller jobba för att leva – vad säger du och varför?