Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

”What’s in it for me?”

marci sss (1)

”What’s in it for me?”

Städare, butikschef eller frisör. Bagare, vd eller kanske arbetssökande. Varför gör vi det vi gör och vad får vi ut av det? Vad är vinningen – kunskapsmässigt, men även privat?

Marco Trajković heter jag som sitter vid tangenterna. Jag är 33 år gammal och affärsområdeschef för livsmedel och underhållning på Hemmakväll. Tillsammans med fyra inköpare, sjutton andra nyckelfunktioner och viktigast av allt – omkring 600 driftiga ambassadörer – kämpar jag för två saker: att driva företaget framåt och att vi ska vara bäst i vår klass, varje dag. Det är vad jag kallar för ett drömjobb! Ja, efter endast ett och ett halvt år kan jag faktiskt säga så: jag har ett drömjobb.

Dessutom är jag nu även krönikör för en mycket inspirerande tidning. Det känns spännande och utmanande och jag tänkte inleda med några av de viktigaste lärdomarna som jag har fått med mig så här långt. Lärdomar som hjälpt mig att axla utmaningar och att hantera både fram- och motgångar.

Efter 14 år i olika positioner i konfektionsbranschen ser jag kommunikation som den viktigaste delen för ett bolag och även för mig själv som ledare och medarbetare. Nyckeln till framgång stavas öppna sinnen och tydliga agendor. På så vis får man en arbetsmiljö där ingen behöver vare sig övervakas eller övervaka och där alla vet var man har varandra. Det dagliga måste fungera – öppna dialoger, bollande av idéer, utmaningar och pepp. Man ställer sig bredvid och driver mot målet tillsammans.

Och så det där med ”What’s in it for me?” Det har länge inspirerat mig som ledare och under resans gång har jag kommit till insikten att det handlar mer om varför vi gör det vi gör snarare än vad vi får ut av det. Vi förväntas alla leverera resultat – vara positiva, följa deadlines och ställa upp – och för det krävs motivation.

Klassisk motivation består av julfester, företagsluncher och så självklart ett lönekuvert. Men räcker det som svar på ”What’s in it for me?” Jag tycker inte det.

För att motivera behövs kommunikation som går att ta på. Löpande feedback med inspiration och förbättringar, realistiska och ömsesidiga förväntningar, varierande utmaningar där ”Träna tränaren”-metoder faller in naturligt och där samtliga parter känner att man faktiskt springer åt samma håll, vad som nu än döljer sig vid målsnöret. Det är motivation för mig.

Vi är alla olika, men i grunden vill vi samma sak – njuta av livet, utvecklas och förstå varför vi gör det vi gör. Med allt vad det nu innebär. Leva för att jobba eller jobba för att leva – vad säger du och varför?