Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Vi förenas i kriser

Göran Sandahl

Göran Sandahl – Försäljnings & Affärsområdeschef på Privab

Ensam är stark. Så lyder det klassiska talesättet, men jag tycker inte att det stämmer. Särskilt inte i dessa tider. Jag vill därför slå ett slag för det motsatta. Jag tycker att alla fria servicebutiker borde ansluta sig till en kedja och det skriver jag inte bara för att vi just nu går igenom en av de värsta kriserna i modern tid. Men i den här situationen märks det extra tydligt vilken nytta kedjorna gör för sina medlemmar. Allt från information och stöd till konkreta åtgärder som till exempel skydd för kassapersonal.

Nu gäller det verkligen att ta hand om sina anställda, skydda sina kunder och ge alla inblandade en så trygg miljö som möjligt att handla i. Och då är inte ensam stark. Det finns flera kedjor att välja mellan – Direkten, MyWay, Frendo, Nära Dig för att nämna några. Ta reda på vilken som passar bäst för just din butik. Om vi sköter våra kort rätt och tar lärdom är jag övertygad om att vi inte bara tar oss igenom den här krisen,  utan även går stärkta ur den.

 

Vi ska prata försäljning också. I den här situationen finns det givetvis affärsmöjligheter. Se till att ha handsprit, toalettpapper och andra varor som ni vet att era kunder vill hamstra. Vi ser också ett förändrat köpmönster för exempelvis konfektyr. Även om det står helt klart att det inte finns någon spridningsrisk med att handla lösgodis väljer kunden hellre packat godis. Lyft därför fram sådana produkter i korta kundvarvet och inkludera dem i bra kampanjerbjudanden. Varför inte i kombination med dryck? En annan sak som vill tipsa om är att ställa fram handsprit på flera ställen i butiken, så att kunden kan sprita sina händer under besöket. Det ger en bra känsla av trygghet.

I spåren av denna pandemi får vi dessvärre med största sannolikhet se ett antal konkurser i branschen. Det gör att de som överlever kan växa sig starka när det här har blåst över. Det enes död, den andres bröd. Även om det förstås låter hårt.

Till sist vill jag påminna om att det finns många stödåtgärder för små familjeföretag. Korttidspermittering, nedsättning av arbetsgivaravgifter och sänkta hyror är några av dem. Ta reda på vad som gäller för din butik, var rädda om er, tvätta händerna och se till att hålla två meters avstånd!