Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Varför förändrar vi egentligen? Marco Trajkovic affärsområdeschef Hemmakväll

marci sss (1)

Hösten är här och i år är den ovanligt frågvis. Vi börjar så sakteliga att landa i den så kallade nya verkligheten. En verklighet som skiljer sig från den vi är vana vid och som väcker många frågor:

 

  • Först och främst: Vart är vi på väg?
  • Hur ska vi agera?
  • Vilka steg ska vi ta och i vilken ordning?
  • Och ej att förglömma: Varför gör vi som vi gör?

 

Jag vill stanna vid den sista frågan. För ärligt talat, varför vi vill egentligen förändra saker nu? Vad är anledningen och till vilken nytta? När jag hör och läser om förändringar på grund av den rådande situationen undrar jag om man verkligen tror sig veta hur klimatet ser ut när det värsta har blåst förbi. Jag misstänker att många bara förändras för att “alla andra” gör det.

 

Det är en farlig väg att gå. Pandemi eller inte – ett strategiskt arbete bör bygga på tre grundpelare:

 

  • Syfte
  • Förbättring
  • Revolution

 

“Revolution”, tänker ni. Jo, det är faktiskt sällan som evolution är nyckeln till framgång. Visst har evolution sin del i det strategiska arbetet, men det bottnar i förlegade affärsmodeller eller att man ifrågasätter sin existens.

Vi har förändrat vårt sätt att leva under den här pandemin, men är de nya mönstren permanenta? Kommer den stora massan fortsatt att förhålla sig till de förändringar som onaturligt snabbt landat på tallriken – eller endast en mindre skara?

Kontentan av mitt resonemang är följande: Hade man en välmående affärsmodell i februari 2020 så bör den också fungera när saker och ting återgår till det något sånär normala igen. Jag säger inte att man ska nöja sig och slå sig till ro. Självklart ska man jobba vidare med att förbättra affären och följa med i den utveckling som massan förväntar sig ta del av.

Men damage control får inte bli en permanent lösning för ens verksamhet. Då tappar man syftet och tydligheten.

2020?

Låt oss prata om 2021 i stället. Vilka möjligheter ligger framför oss – individuellt och gemensamt?

Jag är öppen för en konstruktiv dialog. Ingen agenda, inget möte via Teams eller Zoom. Bara en svart kopp kaffe på ett fik eller ett enkelt telefonsamtal.

Hör av dig!