Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Vardag och helg – olika dagar kräver olika utbud

Stephan

Vardag och helg – olika dagar kräver olika utbud

Vardag är vardag. Helg är helg. Kan vi enas om det? Bra, då ska jag berätta hur du kan öka din försäljning genom anpassa din butik efter vilken veckodag det är.
Min förra krönika handlade om att kunderna har blivit allt mer medvetna. Då skrev jag om att handeln därför måste bli mer sofistikerad än tidigare. Jag nämnde även som hastigast att den behöver bli mer flexibel. Den ökade medvetenheten har nämligen skapat ännu tydliga skillnader mellan vardag och helg. Våra kära kunder har ett behov på en måndag – och ett annat på en lördag.

Vi kan säga att kunden lever sin vecka i två olika cykler. Mycket medveten om sin livsstil i vardagen – ser till att träna, äta nyttigt och välja bort frestelser. Sedan kommer helgen. Ja, den gör fortfarande det och då vill många belöna och unna sig saker efter veckans sunda leverne.

Två olika behov alltså. Detta måste förstås avspegla sig i våra butiker och först och främst när det gäller sortimentet. Har du de produkter som kunden behöver i vardagen? Och har du dem som efterfrågas till helgen? Inte? Då är det hög tid att se över utbudet.

När det sedan är på plats är det viktigt att arbeta flexibelt i butiken. Att aktivt exponera rätt produkter på rätt dag. På tisdagen måste hyllan med vardagens storsäljare fånga kundens uppmärksamhet – och på fredagen är det förstås helgsortimentet som ska vara i blickfånget. Butiken ska alltså se ut på två olika sätt under veckan. Varje vecka. Året om. Självklart, eller hur? Men jobbar du verkligen så i dag?

Ta en stund för att se över din butik. Tänk igenom situationen med följande frågeställningar i bakhuvudet:

• Vad har du för kunder i din butik?

• Hur kan du anpassa din butik till dessa kunders behov i vardagen?

• Och hur kan du anpassa din butik till dessa kunders behov till helgen?

• Vilka behovsprodukter och -tjänster passar ditt koncept?

• Hur behöver du förändra dukningen av din butik för att kunna optimera försäljningen utifrån kundens veckocykel?

Du har säkert kunder som bara besöker dig på vardagar. Och sådana som endast handlar inför eller under helgen. Nu har du chansen att förstärka din relation till dem. De litar redan på ditt varumärke, de har redan förtroende för dig – annars hade de förmodligen aldrig besökt dig alls. Nu är det dags att locka dem med två olika sortiment som exponeras när de efterfrågas. Då blir du kundernas självklara val. Såväl i vardagen som till helgen.

Stephan Andersson
Stephan Andersson är sedan 2015 vd för Hemmakväll, en kedja som i dag har omkring 70 butiker runt om i Sverige. Han har dessutom lång erfarenhet från Circle K (tidigare Statoil), där han arbetade i olika roller under 20 års tid.