Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Vad är service?

Göran Sandahl krönikör Bild4

Vad är service?

Ord kan ha olika betydelser beroende på vem du frågar. Det som betyder en sak för mig kan ha en helt annan innebörd för dig. Ta ordet service, till exempel. Frågar du hundra kunder om vad service innebär är jag säker på att du får hundra olika svar. Själv har jag i alla fall min bestämda uppfattning.

Jag heter Göran Sandahl, är 59 år och inköpschef samt chef för Privabs marknadsbolag sedan 2015. Från och med det här numret är jag dessutom krönikör i Servicetrender och jag vill tacka för förtroendet att få skriva i denna intressanta tidning. Jag har en bakgrund som bensinhandlare inom Shell och den ledde så småningom till att jag och två kollegor tillsammans startade EMAB, en paraplyorganisation för omkring 400 bensinhandlare. På EMAB stannade jag i 15 års tid och hade flera olika positioner, däribland vd under de sista fyra åren.

De insikter som jag har med mig – från tiden som handlare och entreprenör, från den på EMAB och nu som servicehandelsgrossist – ska jag försöka att dela med mig av på den här sidan. Ingen vetenskaplig sanning utlovas, bara mina egna erfarenheter.

Tillbaka till rubriken. Tillbaka till ordet service. För mig är service det som uppstår när man överträffar en kunds förväntningar. Låt mig ge några exempel. En kund köper ett äpple och lägger det på disken varpå du frågar om du ska skölja av det. Och lägger med en servett. Jag lovar att kunden skulle säga att, i den där butiken, där har de bra service! Samma sak om någon köper barnmat. ”Ska jag värma den?” Bra service – och det finns många exempel på saker som skulle kunna göra kundens dag.

En situation som många upplever som jobbig, men som egentligen är ett enastående tillfälle till att ge bra service är den då en kund vill reklamera ett köp. Kunden kommer exempelvis in med en vara som gått ut i datum och enklast vore förstås att bara byta varan mot en ny. Men då lovar jag att kunden fortfarande är missnöjd. Här gäller det i stället att överprestera. Att ge två nya varor tillbaka, att bjuda på kaffe och bulle eller liknande.

Det finns många fler exempel och om du sköter detta rätt – om du erbjuder bra service – får du kunder som dels blir dig trogna, dels berättar om dig för andra. Våga prova – jag vet att det lönar sig.

Göran Sandahl