Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Unicitet är avgörande

marci sss (1)

Unicitet är avgörande

Vad gör er så speciella? Varför ska man besöka just er? Det är frågor som man ofta ställer sig, men som inte sällan besvaras med etablerade sanningar. Därför tycker jag att man ska skruva på formuleringarna och i stället fråga sig följande: Vad gör vi och hur påverkar vi vår kärnkund – både känslo- och förtroendemässigt? Vad gör vi som skiljer oss från de som nästan gör likadant eller som på pappret idkar samma verksamhet?

Låt oss ta ett varv i butiken. Har ni implementerat ett servicesystem som är unikt och som gör skillnad i kampen mot konkurrenten?

Har ni alla de klassiska produkterna och kampanjerna som man bör ha, men till marknadens bästa pris?

Har ni fräscha lokaler och smidiga betallösningar?

Inte det? Tråkigt att höra, för allt det där förväntas av en butik år 2019. Kunden är inte lojal i sin natur utan det krävs mer för att få återkommande besökare nuförtiden. Mycket handlar om ett av orden i rubriken ovan: unicitet. Att bryta mönster och sticka ut från mängden.

Vi kan alla bli obekväma över saker som normalt inte ingår i vår vardag, men samtidigt är det något som driver oss. Om du exempelvis promenerar längs en högtrafikerad gata och får syn på en person som tittar på något som din hjärna inte kan urskilja vad det är – vad händer då? Jo, du söker dig närmare, närmare och stannar sedan upp för att stilla din nyfikenhet. Och du är inte ensam om det. Helt plötsligt står 20 andra personer och gör samma sak som du. Varför? Enkelt: Det okända och det nya är spännande.

Jag tycker att du ska ta med dig den sortens tankesätt till butiken. Vrida och vända. Fram och tillbaka för att hitta det där unika. Varför inte en verksamhet där kunden själv sätter sitt pris på varan? Eller lokala producenter som ”face to face” berättar för konsumenten om sina produkter? Ska vi kalla det en ”shop in shop in the next level”? Jag tycker att det här är väldigt spännande och är övertygad om att det går att hitta massor av lösningar som kunden aldrig tidigare skådat.

Jag är också övertygad om att just unicitet är avgörande i långa loppet. Och eftersom andra hela tiden kommer att följa efter och försöka gå om blir det vitalt att ständigt ligga två steg före. Annars blir man sekundär. Det här är också ett ansvar som vi alla bär på – allt vi gör är ju investeringar som skördar frukt och som skapar nya jobb till framtidens entreprenörer och hårt arbetande personer.

Våga tänk annorlunda – och stort lycka till med försäljningen i höst!

Marco Trajković
Hemmakväll