Ledare

God Jul & Gott Nytt År

Då är vi på väg mot ett nytt år. 2020 kan vi lägga till kategorin papperskorg. Många har fått känna av dyrbara effekter ekonomiskt och det är få branscher som klarat sig lindrigt undan. Alla ...

Läs Mer

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Unicitet är avgörande

marci sss (1)

Unicitet är avgörande

Vad gör er så speciella? Varför ska man besöka just er? Det är frågor som man ofta ställer sig, men som inte sällan besvaras med etablerade sanningar. Därför tycker jag att man ska skruva på formuleringarna och i stället fråga sig följande: Vad gör vi och hur påverkar vi vår kärnkund – både känslo- och förtroendemässigt? Vad gör vi som skiljer oss från de som nästan gör likadant eller som på pappret idkar samma verksamhet?

Låt oss ta ett varv i butiken. Har ni implementerat ett servicesystem som är unikt och som gör skillnad i kampen mot konkurrenten?

Har ni alla de klassiska produkterna och kampanjerna som man bör ha, men till marknadens bästa pris?

Har ni fräscha lokaler och smidiga betallösningar?

Inte det? Tråkigt att höra, för allt det där förväntas av en butik år 2019. Kunden är inte lojal i sin natur utan det krävs mer för att få återkommande besökare nuförtiden. Mycket handlar om ett av orden i rubriken ovan: unicitet. Att bryta mönster och sticka ut från mängden.

Vi kan alla bli obekväma över saker som normalt inte ingår i vår vardag, men samtidigt är det något som driver oss. Om du exempelvis promenerar längs en högtrafikerad gata och får syn på en person som tittar på något som din hjärna inte kan urskilja vad det är – vad händer då? Jo, du söker dig närmare, närmare och stannar sedan upp för att stilla din nyfikenhet. Och du är inte ensam om det. Helt plötsligt står 20 andra personer och gör samma sak som du. Varför? Enkelt: Det okända och det nya är spännande.

Jag tycker att du ska ta med dig den sortens tankesätt till butiken. Vrida och vända. Fram och tillbaka för att hitta det där unika. Varför inte en verksamhet där kunden själv sätter sitt pris på varan? Eller lokala producenter som ”face to face” berättar för konsumenten om sina produkter? Ska vi kalla det en ”shop in shop in the next level”? Jag tycker att det här är väldigt spännande och är övertygad om att det går att hitta massor av lösningar som kunden aldrig tidigare skådat.

Jag är också övertygad om att just unicitet är avgörande i långa loppet. Och eftersom andra hela tiden kommer att följa efter och försöka gå om blir det vitalt att ständigt ligga två steg före. Annars blir man sekundär. Det här är också ett ansvar som vi alla bär på – allt vi gör är ju investeringar som skördar frukt och som skapar nya jobb till framtidens entreprenörer och hårt arbetande personer.

Våga tänk annorlunda – och stort lycka till med försäljningen i höst!

Marco Trajković
Hemmakväll