Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Tillsammans gör vi skillnad

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 09.15.26

Tillsammans gör vi skillnad

Det började i enkel skala på sensommaren förra året. Med flygblad och strejkplakat utanför Riksdagshuset på Riddarholmen i Stockholm. En vinter senare har 16-åriga Greta Thunbergs ställningstagande spridit sig långt utanför Sveriges gränser.

På flera platser runt om i Europa har hon samlat tusentals andra människor som inte heller tänker ge sig förrän politikerna tagit klimathotet på allvar. Hennes insatser har uppmärksammats stort. Nu senast av Svenska Europarörelsen som utsåg Greta Thunberg till Årets europé. I motiveringen står bland annat att hon ”lyckats mobilisera en hel generation.”

Det här engagemanget inspirerar och visar dessutom på styrkan i att arbeta tillsammans. Gemensamma initiativ kan verkligen åstadkomma förändring och jag är övertygad om att det gäller även för oss i servicehandeln.

Om vi hjälps åt har vi alla möjligheter att göra skillnad. För miljön till exempel. EU fattade nyligen beslut om att införa det så kallade engångsplastdirektivet. Det förbjuder vissa engångsartiklar av plast och påbjuder en minskning av andra. Allt som allt ställer det krav på oss i branschen att ta ansvar för miljön.

Som en del i det arbetar våra butikskedjor Pressbyrån och 7-Eleven sedan i våras med stiftelsen Håll Sverige Rent. Tillsammans driver vi kampanjen ”Hejdå engångsmugg” som bland annat innefattar en rabatt på kaffe och andra varma drycker för de kunder som tar med sig en egen mugg till våra butiker. Målet är att minska antalet engångsmuggar i butikerna med fem procent under det första året. Det motsvarar omkring en halv miljon muggar.

Mycket plast – men bara ett första steg. För nu hoppas vi att fler kedjor och butiker ansluter sig till kampanjen och att vi tillsammans kan skapa andra initiativ. Dels för att minska plastanvändningen i samhället, dels för att göra annat för att förbättra vår miljö.

Jag tycker mig känna att förändringens vind blåser allt starkare på det här området. Fler och fler vill hjälpa till och dra sitt strå till stacken. Och det är precis vad som behövs.

Om vi alla är mer öppna och positiva i klimatarbetet kommer vi att få med oss även kunderna på tåget. Med genomtänkta och offensiva kampanjer kan vi få dem att fatta köpbeslut som är bättre för miljön. Bättre för oss alla. Tillsammans kan vi i servicehandeln göra skillnad. Stor skillnad.

Mariette Kristenson
Vd för Reitan Convenience i Sverige