Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Skärmavbild 2021-04-28 kl. 15.50.34

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet.

Tidigare Hemköp-vd:n Thomas Gäreskog blir ny etableringschef för Axfood, med uppgift att driva Axfoods arbete med butiksetableringar, optimering av butiksnätverket, hyresförhandlingar och olika typer av tjänster och lösningar i butikerna.

– Konkurrensen om bra lägen är hård, och bra och framgångsrika butiksetableringar är nyckeln till att man ska kunna bedriva framgångsrik och lönsam verksamhet under lång tid. Jag ser verkligen fram mot att både strategiskt och operativt få bidra till Axfoods fortsatta tillväxtresa tillsammans med kollegor både på Axfoods centrala etableringsavdelning och ute i butikskedjorna, säger Thomas Gäreskog.

Axfood har under de senaste åren haft en expansionstakt om cirka 5-10 nya butiker om året för Willys, Willys Hemma, Hemköp, Snabbgross och Eurocash – och ser en stor potential i att fortsätta växa dessa butikskoncept även i framtiden.

– Vi ser en fortsatt hög expansionstakt för våra olika butikskoncept, liksom för hur vi utvecklar koncepten. Med Thomas Gäreskogs kunnande och unika erfarenhet från den svenska dagligvarubranschen skapar vi de allra bästa förutsättningarna för att optimera och stärka vårt etableringsarbete för alla våra kedjor och i hela landet, och fortsätta etablera och bygga riktigt bra butiker, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör Axfood.

Under sju år (2012–2020) var Thomas Gäreskog vd för Hemköpkedjan, och han har sedan dess arbetat med olika affärsutvecklingsprojekt. Bland annat har han jobbat med strategin och etableringen av det helt nya och medlemsbaserade butikskonceptet Snabbgross Club, som lanserades i november 2020. Innan dess har han också varit butikschef inom Ica. Han tillträder sin nya tjänst den 3 maj och efterträder nuvarande etableringschef Markus Åberg, som valt att lämna Axfood.