Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Tänk nytt – och hjälp varandra

Mariette Kristersson

Mariette Kristersson – VD Reitan Convenience AB

Inget är sig likt sedan coronaviruset bröt ut i början av året. Frågorna är många, men svaren få. Det enda vi kan vara säkra på är att ingen riktigt vet vad som kommer att hända och under tiden följer vi Folkhälsomyndighetens råd och respekterar dess restriktioner. Vi håller avstånd, visar hänsyn och stannar hemma så mycket som möjligt.

Med färre människor i rörelse är det naturligt att situationen slår hårt mot oss i servicehandeln.  Politikerna har presenterat åtgärdspaket för att lindra virusets konsekvenser för många företagare och många har också genom samtal med sina hyresvärdar fått sin hyror sänkta. Jag hoppas att ännu fler kan få stöd för att ställa om sin verksamhet och stå stadigt inför framtiden.

På Pressbyrån och 7-Eleven har vi lagt in en ännu högre växel för att tillsammans göra allt som står i vår makt för att våra butiker ska bli än mer relevanta för kunderna framöver. Jag tror att det är viktigt att inte vänta på vad som kanske kommer att ske utan att agera utifrån den situation där man är just nu.

Annorlunda tider kräver annorlunda lösningar och jag gläds över alla idéer och initiativ som vi kommit fram med. Någon har startat ett samarbete med en stjärnkrögare, andra har anordnat musikstunder med glass för de isolerade på våra äldreboenden runt om i landet. Vi har även bjudit hjältarna i sjukvården på fika och skickat med 50 000 kunder en liten överraskning för att ge vidare till någon som förtjänar det lite extra och mycket mer. Det finns ett enormt engagemang och det märks verkligen att den här situationen föder mycket kreativitet och uppskattning av det lilla extra och omtänksamma i vardagen.

Min inställning är således att vi bör tänka nytt och vi bör hjälpa varandra. Ensam är inte stark. Fortsätt att följa rekommendationerna från relevanta myndigheter. Vi måste gemensamt ta hand om våra kunder och medarbetare. Det är allas ansvar. Samtidigt gör vi allt för att upprätthålla vår verksamhet och vara tillgängliga för kunderna.

Vi fyller alla en viktig funktion för våra medmänniskor med närheten i vårt erbjudande och det är jag säker på att kunderna uppskattar både idag och imorgon, oavsett en pandemi som härjar eller ej.