Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Svenskarnas mat- och köpvanor på vägen: Korv med bröd stark favorit på drivmedelstationen

Svenskarnas mat- och köpvanor på vägen: Korv med bröd stark favorit på drivmedelstationen

De 5,5 miljoner korv med bröd som OKQ8 serverar årligen talar sitt eget språk – att korv med bröd är den överlägset mest populära maten på drivmedelsstationen. OKQ8:s och YouGovs nya undersökning av mat- och köpvanor på drivmedelsstationen bekräftar det. Helst av allt äter den svenska bilisten sin måltid stillasittandes i bilen. Och om vi får önskedrömma äter vi helst tillsammans med Kronprinsessan Victoria.

Känner du igen glädjekänslan när du har kört mil efter mil, börjar känna hur magen kurrar och ser en skylt som talar om att det ligger en drivmedelsstation vid nästa avfart? Väl på plats på stationen är korv med bröd (34 procent) uteslutande den mest populära maträtten av dem alla. Mest populär är korven i norra Sverige, där 45 procent av bilisterna väljer korv med bröd längs vägarna. Endast 6 procent väljer ett nyttigare alternativ som en sallad, varav dubbelt så många kvinnor som män, 8 respektive 4 procent.

Bilisten stannar inte gärna upp – äter helst i bilen
Trots måltidsinköpet väljer de flesta att äta sin mat stillasittandes i bilen (48 procent), medan 30 procent väljer att äta inne på stationen.

– Att många väljer att äta maten i bilen kan bero på att de vill nå sitt mål så snabbt som möjligt. Vi finns till för människor i rörelse, men det är också viktigt att ta pauser i sin körning. Därför finns nu vårt nya butikskoncept Quick To Go, med en loungedel med stora fönster och bekväma sittplatser där maten kan avnjutas, på 50 stationer runt om i landet. Och fler kommer att öppnas. Vi hoppas att det ska locka fler bilister att ta en välbehövlig, längre paus, säger Tomas Larsson, kategoriansvarig, OKQ8.

59 procent av respondenterna tycker att kvaliteten på drivmedelsstationens mat har blivit bättre de senaste fem åren. Endast 2 procent tycker att den har blivit sämre.

Delar helst måltid med Kronprinsessan
Den mest frekventa köparen av måltider på drivmedelsstationen är unga 18-34 år. Endast 31 procent av gruppen svarar att de aldrig köper mat på en station, jämfört med 61 procent i åldersgruppen 55-74 år. Undersökningen visar att de flesta (25 procent) helst delar måltiden med Kronprinsessan Victoria, därefter kommer idrottsprofilerna Zlatan Ibrahimovic (17 procent) och Charlotte Kalla (12 procent).

Topplista: Vilken typ av mat köper svensken helst på drivmedelsstationen (flervalsfråga):

1. Korv med bröd (34 procent)
2. Smörgås (10 procent)
3. Baguette (9 procent)
4. Sallad (6 procent)
5. Sandwich (6 procent)
6. Frallor (5 procent)
7. Wienerbröd (5 procent)
8. Pastasallad (4 procent)
9. Hamburgare (4 procent)
10. Pizza/pizzaslice (3 procent)
11. Bröd (3 procent)

Fräsch och vällagad mat med nya Quick To Go

OKQ8 serverar varje år 5,5 miljoner korv med bröd. Men utöver det erbjuds ett stort och ett varierat utbud av mat. Det nya konceptet Quick To Go innebär fräsch, vällagad mat av hög kvalité, till exempel pizza och smörgåsar med olika fyllningar som grillas på beställning, kycklingspett och wraps. All mat tillagas på plats och det finns även möjlighet att köpa färskt bröd hela dagen. Inför sommaren har även ett nytt fika sortiment introducerats med klassiska bakverk som kanelbullar och wienerbröd samt nya, spännande alternativ som fyllda donuts, äppelmuffins och skogsbärsdrömmar.

Om undersökningen:
Under perioden 12-18 juni 2015 har sammanlagt 1 006 intervjuer genomförts via internet med personer i åldern 18-74 år som har körkort och tillgång till bil. Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov.