Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

”Slitna klyschor? Jag håller inte med!”

Magnus-Carlsson - Kopia

Magnus-Carlsson - Kopia

Slitna klyschor? Jag håller inte med!

Retail is detail. Gräv där du står. Slitna klyschor tycker säkert vissa, men jag håller faktiskt inte med. acheter viagra Att hela tiden sträva efter att förbättra sig inom sina områden brukar leda till goda resultat och i sommar hoppas vi bevisa det än en gång genom en ny satsning i en av våra kedjor.

Den här tiden på året har sina givna storsäljare. Glassar och drycker är förstås populära i sommarvärmen och kampanjerna blir många i sommar. Nya sorter, nya smaker. Alla satsar hårt på dessa kategorier. Det gör vi också, men inte enbart. I en av våra kedjor lyfter vi även fram ett annat utbud – det så kallade ”bra att ha-sortimentet”. Rakhyvlar och deodoranter. Batterier och tandborstar. Ja, helt enkelt saker som är bra att ha.

Ligger det inte rätt i tiden? Är det för svårt att utmana inom? Många höjer säkert på ögonbrynen, men vi är övertygade om att potentialen är hög. Den här sortens varor har tidigare varit utspridda i våra butiker – någon har funnits bakom disken, en annan i det motsatta hörnet. Nu gör vi tvärtom. Samlar vi dem i stället och placerar dem på en och samma hylla.

Som alltid när vi utvecklar oss gör vi det i nära samarbete med våra franchisetagare. Tillsammans har vi tagit fram ett koncept där kategorin exponeras på ett så tydligt och strukturerat sätt som möjligt. Och dessutom anpassat efter läge. Vi har i dag butiker på exempelvis sjukhus och flygplatser och vid sådana lägen kommer bra att ha-sortimentet vara utformat efter vad kunderna tycker är bra att ha just på den platsen. I de butiker där vi testat detta ser vi redan fina ökningstal.

En annan kategori där vi ser en fin utveckling är blommor. Färdigpaketerade styckblommor säljer väldigt bra i de butiker där vi har tagit in det i sortimentet och vi tror att det kommer att växa ytterligare. Redan nu i sommar.

Visst kommer jag att hålla koll på våra kampanjer för glass och dryck. Bevaka hur vi säljer inom dessa viktiga kategorier, men jag kommer även att följa utvecklingen på blommor och på bra att ha-sortimentet. Noggrant och med extra stort intresse i år.

Magnus Carlsson
Magnus Carlsson är sedan 2008 vd för Reitan Convenience Sweden AB med kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven.