Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Säkerhetsveckan börjar nu på måndag

iStock_000051356550_Small

iStock_000051356550_Small
FOTO: ISTOCK

Säkerhetsveckan närmar sig

På måndag börjar Säkerhetsveckan – Svensk Handels initiativ för att få butiker att anmäla alla brott under en vecka. Syftet är att uppmärksamma situationen med stölder och annan brottslighet inom branschen. Så här kommer veckan gå till. 

Säkerhetsveckan – eller Anmälningsveckan som den även kallas – är ett projekt för att uppmärksamma makthavare och polisväsendet på hur allvarlig situationen egentligen är för butiksinnehavare. Enbart två procent av de brott som begås anmäls visar en undersökning som Svensk Handel har gjort under 2015. Anledningen till det stora mörkertalet är att många handlare tycker att polisen inte tar brotten på allvar samt att anmälningsproceduren är onödigt komplicerad.

I en intervju med Servicetrender berättade polisens presstalesman Lars Bylund att man ser allvarligt på handlarnas uppfattningen av att brotten inte tas på allvar.

– Det är väldigt bekymmersamt att man har den uppfattningen. Vi tar alla anmälningar på allvar. Men sedan är det också så att vi har de resurser vi har och måste göra vissa prioriteringar, sade Lars Nyström, polisens presstalesman i Stockholm, då till Servicetrender.

Nästa vecka drar alltså initiativet i gång och Svenska Handel hoppas att så många handlare som möjligt kommer att delta – och se det som en möjlighet att uppmärksamma stöldproblematiken. Tanken är att alla typer av brott ska anmälas. Även de som det i dag är väldigt ovanligt att man anmäler – till exempel när man upptäckt stölden efter att den ägt rum.

Detta händer under vecka 17:

  • Alla inblandade uppmanar sina medlemmar/butiker att polisanmäla samtliga stöldbrott som drabbar butiken under veckan. Det behövs för att visa hur omfattande problemet med butiksstölder faktiskt är.
  • Justitieutskottet bjuds ut till butiksbesök där problemet med stölder diskuteras.
  • Svensk handels krav på förändrad lagstiftning presenteras.
  • Debattartiklar skrivs i riks- och lokalpress.
  • Säkerhetstips presenteras i Svensk Handels nyhetsbrev varje dag i veckan.

Jimmy Andersson