Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 30 Sep 2020 Fältsäljare DVH , distrikt SkåneVi grundade innocent i London 1999 efter att ha sålt våra smoothies på en musikfestival. Vi satte upp en stor skylt som frågade besökarna om...
  • 29 Sep 2020 Produktutvecklingschef vikariatOrkla är den ledande aktören inom FMCG i Norden och Baltikum, och har även viktiga marknader i Centraleuropa, Österrike och Indien. Vi har 18.000 anställda...
  • 25 Sep 2020 LivsmedelschefOm arbetsplatsen Nyköpings kommun har som mål att växa med 700 nya medborgare per år. Att växa innebär en rad spännande möjligheter men också nya...
  • 24 Sep 2020 Vikarierande Produktutvecklare till HKScan i KristianstadDet här är HKScan För oss får bara det bästa hamna på gaffeln. Det betyder att vi strävar efter att erbjuda välsmakande produkter med hög...
  • 22 Sep 2020 ProduktutvecklareFoodmark är en av Sveriges ledande livsmedelsproducenter med 250 medarbetare fördelade på huvudkontor i Sundbyberg, fältsälj samt våra produktionsenheter i Haninge, Gotland och Vidsel. Vi...
  • 22 Sep 2020 Underhållstekniker till LidköpingVi söker en Underhållstekniker som kan ta aktiv del i vårt underhållsarbete och utvecklingen av förebyggande underhåll för att fortsatt utveckla anläggningens effektivitet. Hos oss får...

Så ska Reitan höja matupplevelsen

Mat och fika är allt viktigare i Reitan Convenience Sweden AB:s (RCS) utbud. Nylagat och fräscht är framgångsreceptet. Därför var matsäkerhet ett tema på Reitans Riksmöte i Örebro nyligen.
Text: LEIF HOLMKVIST

 

De cirka 310 Pressbyråerna och 85 7­Elevenbutikerna säljer varje år 18 miljoner måltider och 26 miljoner koppar kaffe eller bake­off­artiklar. – För att ge kunderna en ännu bättre matupplevelse började vi i höstas göra egna mackor på Pressbyrån, berättar produktchefen Carl Åkerblad.

Hittills har omkring 100 butiker kommit igång och fler börjar i år. På 7­Eleven har vi länge gjort egna smörgåsar och där utvecklar vi i år sortimentet med fler butikstillredda rätter.

ATT LAGA MAT ställer höga krav på matsäkerhet och hygien. Alla butiker är anslutna till Nomors butikskontrollprogram. – Dessutom har vi anlitat en av Nomors experter för att genomlysa hela organisationen från leverantörer till rutiner och utbildningar, förklarar Carl Åkerblad.

De omkring 3 000 personer som arbetar med RCS måste varje år få godkänt på företagets e­-utbildning. Dessutom går köpmännen en utbildning hos Nomor om matsäkerhet, hållbarhet och hygien. – Den är öppen även för säljare och vi vill att så många som möjligt går den.

Det är en utmaning att kunna informera alla om vikten av hygien och kontroll av maten. Men vi anser att vi lyckats bra med det. Vakuumpackade och frysta varor samt inplastade mackor kontrolleras vid leverans så att kylkedjan aldrig bryts.
Men den mest populära rätten är ändå korv: – Där har vi en kurs i Lindvalls regi som fokuserar på hur korv, bröd och tillbehören ska hanteras och serveras och hur grillar ska skötas, berättar Carl Åkerblad. I ett moment får deltagarna lära sig tvätta händerna noggrant med hjälp av ett spårämne som visar minsta fläck man missat.

GRILLAD MED BRÖD eller ost­ och skinkfralla i all ära, men både korv och mackor är trendkänsliga varor och vi hänger med i svängarna: – Vi tittar ständigt på nya sorter, på hösten har vi mer korv med tysk prägel, på sommaren lite lättare sorter. För de kunder som inte äter fläsk har vi kyckling­ eller nötkorv. Och självklart har vi vegankorv. För mackor i Pressbyrån försöker vi hålla nere antalet insatsvaror,
för att minimera matsvinnet i våra butiker.

Men vi söker mer spännande smaker, till exempel gott surdegsbröd. Samtidigt plastbantar RCS hårt genom att ställa krav på leverantörerna om mindre plast i förpackningarna, framhåller Carl Åkerblad: – Vi har bytt plasttrågen för sallad och skickar aldrig med plastbestick. I stället kan kunderna köpa träbestick och vi tar betalt för plastpåsar. Men totalt utan plast kan vi inte vara av matsäkerhetsskäl. Vi ger tre kronor rabatt på kaffe till den som har egen mugg, det har visat sig vara jättepopulärt.

MINSKAT MATSVINN ÄR en viktig del av RCS hållbarhetsfilosofi: – Vi söker aktivt insatsvaror med längre hållbarhet, ofta vakuumpackade. Men den stora vinsten ligger i att göra egna mackor och anpassa utbudet utifrån efterfrågan. Köpmännen vet rätt väl hur mycket som går åt och kan optimera sina beställningar. Det fina med franchise är ju att när de måste slänga något slänger de bort sina egna pengar. Sandra Lundblad som sedan fem år driver Pressbyrån i Strömstad och i fjol utsågs till Årets butik är extra noga med matsäkerheten:

 

“VI HAR ALLTID BRA RESULTAT NÄR MILJÖINSPEKTÖRERNA KOMMER JUST FÖR ATT VI FOKUSERAR PÅ MATSÄKERHET.”

– Jag går igenom Pressbyråns checklista för kvalitetssäkring varje vecka, fast kravet är en gång i månaden. Samma sak gör jag med hygiensäkring. Vi har ett verktyg som heter Get Compliant, det är vårt egenkontrollprogram som vi använder varje dag. Det ska vara fräscht och kunden ska se att det är välstädat, och vi ska ha kontroll i butiken.
90 PROCENT AV kunderna är norrmän som korsat gränsen för att handla. Hos Sandra Lundblad äter de gärna korv och på sommaren glass. – Ost­ och baconkorv är en klar favorit, oftast med räksallad, tillägger hon.

På sommaren kör vi en stor glasskampanj med Reitan. Vi sålde faktiskt hela 61 000 glassar i somras. – Det är viktigt att vara noga med kylkedjorna. Vi kollar alla inkommande varor med skjuttermometer. Miljöinspektörerna kommer då och då och minst två gånger om året genomför region teamet och min distriktschef en kvalitetssäkring.
Vi har alltid bra resultat just för att vi fokuserar på matsäkerhet.
Sandra Lundblad gör också såväl toast som frallor och baguetter: – Reitans koncept är otroligt smidiga med färdiga ”start­kit”. Det enda problemet är att ytorna i butiken är små, säger Sandra Lundblad som i yngre dagar var kallskänka på ICA Maxi och där van vid svängrum.

Men man lär sig hantera matvarorna även om det är trångt. Strömstad är en turistort där det mesta händer på sommaren, men gränshandeln håller uppe besökstalen även vintertid: – På sommaren är det full fart, då har jag fem, sex anställda, så här års klarar jag det med en anställd, berättar Sandra Lundblad, som gillar utmaningar och flyttade från Kungsbacka till Strömstad bara för att kunna driva eget företag. I fjol omsatte hennes butik nära sex miljoner kronor.
BÄST AV ALLA duktiga köpmän på årets riksmöte blev Glenn Claesson, som utsågs till 2019 års värderingsstyrda ledare och vars företag Pressbyrån på Landvetters flygplats utsågs till Superföretag av Veckans Affärer. – Jag är jättestolt och glad för utmärkelsen, säger han. Det är extra roligt efter som det är ett personligt pris. ”Köpmannen har genom sitt ledarskap skapat en mycket god företagskultur där medarbetare involveras, engageras och får ta ett stort ansvar”, slår motiveringen fast. – Jag har en härlig mix bland mina 16 anställda, säger Glenn Claesson.

Det är allt från två pensionärer som tar hand om varorna på deltid till studerande som jobbar kvällar och helger. Jag har också två tidigare köpmän anställda. Glenn Claesson tog över sin första Pressbyrå på Redbergsplatsen i Göteborg 1995 och drev sedan butiker i Kärra och Frölunda innan han för tio år sedan tog över på Landvetter.
– Då omsatte vi tio miljoner kronor, nu är vi nästan uppe i 50, säger han.

EN DEL AV överskottet används för personalvård i form av resor och roliga aktiviteter: – Vi har rest till USA och London, vi har varit på spa och vi har ofta tävlingar på Liseberg.
Det är ett härligt gäng och jag har haft tur med min personal. Men det där med ”tur” är nog mest blygsamhet. Glenn Claesson har en bakgrund som ledare och handbollstränare i stjärnklubben Sävehof och har ett stort kontaktnät i Göteborg. – Jo, det är klart att jag känner många inom idrotten och har haft förmånen att kunna välja medarbetare.
Jag har alltid gillat att jobba med människor och se dem utvecklas. Och hur man lyckas som ledare? Jag tror inte att på att försöka spela nån chefsroll, man är som man är och kommer längst med att vara sig själv.