Ledare

God Jul & Gott Nytt År

Då är vi på väg mot ett nytt år. 2020 kan vi lägga till kategorin papperskorg. Många har fått känna av dyrbara effekter ekonomiskt och det är få branscher som klarat sig lindrigt undan. Alla ...

Läs Mer

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

”Så lyckas du med invigningen”

hemmakvall

Så lyckas du med invigningen

Ska du öppna en ny butik? Kul! Då ska jag först och främst gratulera, därefter berätta att det finns två olika sätt att öppna på. Antingen genom att smyga i gång lite försiktigt – att inte göra något större väsen av sig och hoppas på att ordet sprider sig. Eller så gör man precis tvärtom – inviger den nya butiken med pompa och ståt.

Jag föredrar det senare. En lyckad invigning ger ringar på vattnet och bidrar omgående till att butikens omsättning tar fart. Tro mig, jag har själv sett effekten flera gånger. Vi på Hemmakväll har öppnat många nya butiker på senare tid och vi har valt att lägga mycket krut på just invigningen. Med gott resultat. Köerna har ringlat långa på öppningsdagarna och när banden sedan klippts har butikerna fyllts med mängder av nyfikna besökare. Oerhört roligt – och perfekta startskott för våra nya lägen.

Hur gör man då för att få till en lyckad invigning? Jo, arbetet startar direkt när du får tillgång till den nya lokalen. Parallellt med de nödvändiga rekryterings- och renoveringsprocesserna gäller det att börja jobba med skyltfönstren. Pynta och dekorera – använd dig av ditt varumärke, dina produkter och av storytelling för att bygga upp förväntan och längtan efter att få se vad som döljer sig därinne.

Människan är nyfiken av sin natur. Utnyttja det genom att låta förbipasserande få följa hur ombyggnaden fortskrider. Givetvis utan att avslöja för mycket. Effektivt är också att räkna ned dagarna till öppning på skärmar och – ej att förglömma – i digitala kanaler.

Över till inbjudningslistan. Du vill förstås att så många som möjligt kommer till invigningen och även här är digitala kanaler din bästa vän. Se till att ta fram lockande erbjudanden och sprid dem i sociala medier.

Givna på inbjudningslistan är naturligtvis dina bästa befintliga kunder och leverantörer. Bjud in dem som VIP och få dem att känna sig viktiga och utvalda genom att låta dem få komma ett par timmar tidigare än allmänheten och det tillsammans med en vän att dela upplevelsen med. Gödsla med erbjudanden. Spar inte på krutet. Det här är dina ambassadörer som kommer att hjälpa dig att sprida sin positiva upplevelse till andra, både muntligen och i sociala medier.

När den stora dagen så är kommen: Ballonger och musik. Uppträdanden och glad personal. Ljussättning och ”give aways”. För mig är det absolut viktigaste med en invigning att det skapas feststämning och lekfullhet i butiken, både bland personal och besökare. Invigningen ska vara en oförglömlig upplevelse.

Till sist: Våga satsa på att ta dit någon som fotograferar. Dels för att dela stämningen under kvällen i sociala medier, dels för att ta bilder till senare. Bilder på en proppfull butik kommer du ha stor glädje av i din marknadsföring framöver.

Lycka till!

Stephan Andersson
Stephan Andersson är sedan 2015 vd för Hemmakväll, en kedja som i dag har omkring 70 butiker runt om i Sverige. Han har dessutom lång erfarenhet från Circle K (tidigare Statoil), där han arbetade i olika roller under 20 års tid.