Ledare

God Jul & Gott Nytt År

Då är vi på väg mot ett nytt år. 2020 kan vi lägga till kategorin papperskorg. Många har fått känna av dyrbara effekter ekonomiskt och det är få branscher som klarat sig lindrigt undan. Alla ...

Läs Mer

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Pressbyrån tar nästa steg med Go-konceptet


Maria Isaksson och Mariette Kristenson

 

Maria Isaksson, affärsutvecklingschef på Reitan Convenience, utanför den nya Pressbyrån Go som snart öppnar.

Snart öppnar vi vår första helt fristående Pressbyrån Go utanför Westfield Mall of Scandinavia. Möt Maria Isaksson, affärsutvecklingschef på Reitan Convenience, som ansvarar för den satsningen. Här berättar hon om en del av arbetet med möta kunden i en ny tid.

Berätta om den nya butiken!

– Det här blir vår första fristående obemannade Pressbyrån Go-butik. Den bygger på samma koncept som vår första Pressbyrån Go, med den stora skillnaden att den här butiken är helt obemannad. För att förklara det enkelt: en butik där du går in, tar det du ska ha och går – utan att ens behöva scanna varor själv eller ta fram plånboken. Det är en butik som är helt anpassad för snabba, enkla köp för sånt man behöver precis i stunden.

Vad är det bästa med det obemannade konceptet?

– Det stora med Pressbyrån Go är dels att det är så enkelt för kunden att handla. Men det är också ett fantastiskt koncept eftersom det möjliggör för fastighetsägare och andra aktörer att erbjuda människor möjligheten att handla mat, dryck och andra convenience-produkter även på platser där det inte finns tillräckliga kundflöden för att ha en bemannad butik.

Är det något som inte gått riktigt som planerat?

– När vi började med utvecklingen av Go-konceptet jobbade vi mycket på att göra det tekniskt möjligt att många kunder skulle kunna handla samtidigt – det avvaktar vi nu med. Givet pandemin har vi istället löst det så att man kommer få vara helt själv i butiken.

Vad tror du är framtiden för sådana här koncept?

– Jag tror det kommer bli en ännu större del av den svenska handeln. Den stora utvecklingen som sker nu i branschen bygger på att göra enklare, snabbare och smidigare kundupplevelser och där spelar de tekniska lösningarna givetvis en stor roll. Det möjliggör också för tillgänglighet på ett helt annat sätt, och på nya typer av platser.