Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Pressbyrån öppnar första obemannade butiken – Pressbyrån Go

pressbyran

Pressbyrån lanserar det nya konceptet Pressbyrån Go. Det är obemannade butiker med nyutvecklad teknik som möjliggör en ny nivå av tillgänglighet. Den första butiken finns på Kungsholmen i Stockholm, men planer finns på att öppna många fler under de kommande åren.

Pressbyrån Go är utvecklat för att fungera som ett tillskott till Pressbyråns befintliga butiker och erbjuder en helt ny nivå av tillgänglighet, både när det kommer till placering och öppettider. I ett första skede kan Pressbyrån Go till exempel dyka upp i större kontorsbyggnader, hotellobbys eller sjukhus, men på sikt även som helt fristående butiker på gator och torg. Sortimentet anpassas efter det specifika läget.

– Våra drygt 300 Pressbyrån butiker runtom i Sverige är vår ryggrad som drivs med stort hjärta och mycket stolthet. Samtidigt ser vi en trend i samhället där människor i högre utsträckning vill handla på sina villkor, nu mer än någonsin. Med Pressbyrån Go kan vi erbjuda convenience på ett nytt sätt och vår ambition är att konceptet ska växa betydligt under de kommande åren, säger Mariette Kristenson, VD, Reitan Convenience Sweden.

För att kunna handla laddar kunden vid första besöket ner appen Pressbyrån Go och scannar sedan en QR-kod vid ingången till butiken. Varorna som kunden plockar registreras automatiskt i en virtuell varukorg med hjälp av kameror i taket och integrerade vågsensorer. Efter en enkel utcheckning är allt klart.

– Tekniken bakom Pressbyrån Go gör att kunden inte behöver göra något annat än att plocka sina varor. Allt registreras automatiskt vilket kommer vara en helt ny upplevelse på den svenska marknaden. Vi har valt en flexibel lösning som gör att vi lätt kan anpassa oss och vidareutveckla konceptet i takt med att vi lär oss mer om hur kunderna tar till sig den nya butiken, säger Maria Isaksson, affärsutvecklingschef, Reitan Convenience Sweden.

Den första Pressbyrån Go-butiken öppnar 11 juni 2020 och är en integrerad del av en större Pressbyrån på Strandbergsgatan 55, på Kungsholmen i Stockholm. Här får kunden möjlighet att uppleva den nya lösningen i en trygg och välbekant miljö.