Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Panini lanserar Grab and Go-koncept

Panini lanserar Grab and Go-koncept

Den svenska snabbmatskedjan Panini Internazionale lanserar ett helt nytt koncept som provtestas under namnet ”Grab and go”. Detta är den tekniska framtiden, där kunden med hjälp av en app kan gå in och ut i butiken, utan att köa och slippa betala i kassa, rapporterar Fri Köpenskap.

Panini har tillsammans med ett team på 20 personer ifrån BBH samarbetat för att ta fram en ny teknik, liknande den amerikanska Amazons Go-koncept.

–Det här är ett sätt att med mindre medel skapa en liknande upplevelse som Amazon Go. Jag känner inte till någon på den svenska marknaden som gjort något sådant här i lika omfattande grad, säger Patrik Danielsson, affärsutvecklingschef på BBH till Fri Köpenskap.

 

Genom att skanna QR-koderna själv betalar kunden via ett knapptryck och verifiering med bank-id. Därefter är det bara att lämna butiken, hämta ut varorna vid utlämningsväggen och slippa kö och kassabetalning. Man är inte heller rädd för stölder utan förhoppningen är att konceptet leder till starkare förtroende och större mervärde.

 

Det är just nu fyra av de 28 butikerna som har fått pilottesta konceptet som under året kommer att sprida sig vidare till de resterande butikerna. Patrik Danielsson menar även att detta kan öppna upp för personalfria butiker och även röststyrda beställningar.

– Absolut, personalfria butiker där man vandrar in och ut är en del. Varuautomater hos företag eller vid högtrafiklägen och andra knutpunkter är andra. Men det bäddar också för möjligheter som att beställa din pizza via röststyrning i mobilen, förklarar Patrik Danielsson för Fri Köpenskap.