Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Nu drar sedel- och myntkampanjen igång

39133_9b4540ad3f67ed23.gif

Nu är det knappt två månader kvar till Riksbanken inleder det största sedel- och myntutbytet i Sveriges historia. I oktober i år kommer de första nya
sedlarna ut. Inför detta drar Riksbanken igång en stor informationskampanj, bland annat lanseras en app med sedelspel och stöd för synskadade, och det genomförs utställningar om de nya sedlarna på de sex olika platser i Sverige som har koppling till personerna på sedlarna.

I slutet av juli lanserar Riksbanken gratis-appen ”Kolla pengarna”: http://www.riksbank.se/sv/Sedlar–mynt/App-kolla-pengarna/ Där kan man lära sig känna igen en äkta sedel och få information om hur utbytet av sedlar och mynt går till på svenska, engelska och ytterligare 29 olika språk. Det finns också ett spel som går ut på att sortera sedlarna efter vilka som är nya och när de gamla blir ogiltiga. Ju snabbare man sorterar desto mer poäng får man.
Appen blir även ett stöd för synskadade som med hjälp av den kan scanna en sedel och få valören uppläst av riksbankschef Stefan Ingves.

”En fjärdedel av svenskarna känner ännu inte till att Sverige får nya sedlar och mynt. För att nå så många som möjligt kommer vi att informera i flera olika
kanaler. Appen gör det möjligt att ha informationen lätt till hands och är till hjälp för synskadade. Ett sedelspel i appen erbjuder ett roligt och annorlunda sätt att lära sig viktiga datum i utbytet”, säger Christina Wejshammar, chef för avdelningen för betalningssystem och kontanter.

I september får alla hushåll i Sverige en broschyr om sedel- och myntutbytet i brevlådan. På www.riksbank.se och facebook.com/kollapengarna finns information om de nya sedlarna och mynten. Dessutom finns en informationsfilm om sedel- och myntutbytet: www.riksbank.se

I augusti och september genomför Riksbanken utställningar om de nya sedlarna på de sex olika platser i Sverige som har koppling till personerna på de nya sedlarna: http://www.riksbank.se/sv/Sedlar–mynt/Sedlar-pa-vag-2015/

Den som vill bli påmind om viktiga datum under sedel och myntutbytet kan få pushnotiser i appen eller få en sms-påminnelse genom att sms:a riksbanken start till 71120.