Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Nej, det var inte bättre förr

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 09.15.26

Nej, det var inte bättre förr

Världen har ständigt varit föränderlig, men kanske mer nu än någonsin förr. Ny teknik och nya idéer driver utvecklingen framåt i en rasande fart. Det som var fullständigt självklart i går kan vara förlegat i morgon och det känner vi i servicehandeln väl till.

Vi ställs ideligen inför nya utmaningar. Just nu har vi exempelvis en ny tobakslag, en avreglerad spelmarknad och fortsatt digitalisering av biljetter och tjänster att förhålla oss till.

Det här kan vara jobbigt. Väldigt jobbigt. Medan det är behagligt att fortsätta i gamla hjulspår är det många gånger krävande med förändring. Men när kunderna efterfrågar andra produkter och nya lösningar vill jag understryka vikten av att ha en positiv och offensiv hållning, vilket också är en av våra värderingar. Förändring är i själva verket oftast till det bättre.

För servicehandelns del, tänk bara tio år tillbaka i tiden. Hur oroliga var vi inte över att kvällstidningarna i snabb takt började digitaliseras? Eller när det ena rökförbudet efter det andra genomfördes? Vad skulle hända med kiosken?

Men med handen på hjärtat: Var det inte just den sortens omslag som fick oss att utveckla andra delar av vår verksamhet? När intäkterna från kvällstidningar, cigarretter och spel sjönk tvingades vi att hitta nya sätt att tjäna pengar på och nu, tio år senare, står vi här med nya kaffekoncept, materbjudanden och mellanmålslösningar för kunder i farten.

De av oss som fortsätter att växa på conveniencemarknaden har identifierat nya behov och beteenden hos kunderna och utvecklas i takt med dem. Gemensamt för oss som lyckas är att vi har en positiv och offensiv syn på förändring.

Och det ska vi fortsätta med. Vi måste anpassa oss till de förutsättningar som de nya tobaks- och spelbestämmelserna skapat och utvecklas ännu snabbare än tidigare om vi vill vara relevanta för morgondagens folk i farten. På Pressbyrån och 7-Eleven tror vi på framtiden och utmanar ständigt varandra för att inte fastna i någon ”nostalgisk förstoppning”. Vi kan inte gå runt och tro att allt var bättre förr – i själva verket är det ju precis tvärtom. Inte sant?

Mariette Kristenson
Vd för Reitan Convenience i Sverige