Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Nej, det var inte bättre förr

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 09.15.26

Nej, det var inte bättre förr

Världen har ständigt varit föränderlig, men kanske mer nu än någonsin förr. Ny teknik och nya idéer driver utvecklingen framåt i en rasande fart. Det som var fullständigt självklart i går kan vara förlegat i morgon och det känner vi i servicehandeln väl till.

Vi ställs ideligen inför nya utmaningar. Just nu har vi exempelvis en ny tobakslag, en avreglerad spelmarknad och fortsatt digitalisering av biljetter och tjänster att förhålla oss till.

Det här kan vara jobbigt. Väldigt jobbigt. Medan det är behagligt att fortsätta i gamla hjulspår är det många gånger krävande med förändring. Men när kunderna efterfrågar andra produkter och nya lösningar vill jag understryka vikten av att ha en positiv och offensiv hållning, vilket också är en av våra värderingar. Förändring är i själva verket oftast till det bättre.

För servicehandelns del, tänk bara tio år tillbaka i tiden. Hur oroliga var vi inte över att kvällstidningarna i snabb takt började digitaliseras? Eller när det ena rökförbudet efter det andra genomfördes? Vad skulle hända med kiosken?

Men med handen på hjärtat: Var det inte just den sortens omslag som fick oss att utveckla andra delar av vår verksamhet? När intäkterna från kvällstidningar, cigarretter och spel sjönk tvingades vi att hitta nya sätt att tjäna pengar på och nu, tio år senare, står vi här med nya kaffekoncept, materbjudanden och mellanmålslösningar för kunder i farten.

De av oss som fortsätter att växa på conveniencemarknaden har identifierat nya behov och beteenden hos kunderna och utvecklas i takt med dem. Gemensamt för oss som lyckas är att vi har en positiv och offensiv syn på förändring.

Och det ska vi fortsätta med. Vi måste anpassa oss till de förutsättningar som de nya tobaks- och spelbestämmelserna skapat och utvecklas ännu snabbare än tidigare om vi vill vara relevanta för morgondagens folk i farten. På Pressbyrån och 7-Eleven tror vi på framtiden och utmanar ständigt varandra för att inte fastna i någon ”nostalgisk förstoppning”. Vi kan inte gå runt och tro att allt var bättre förr – i själva verket är det ju precis tvärtom. Inte sant?

Mariette Kristenson
Vd för Reitan Convenience i Sverige