Ledare

God Jul & Gott Nytt År

Då är vi på väg mot ett nytt år. 2020 kan vi lägga till kategorin papperskorg. Många har fått känna av dyrbara effekter ekonomiskt och det är få branscher som klarat sig lindrigt undan. Alla ...

Läs Mer

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

”Lika roligt som viktigt att vinna”

Magnus_C_01 (1)

Lika roligt som viktigt att vinna

”Stort tack för den här utmärkelsen, men det finns ju så många priser nuförtiden.” Föreställ dig att motiveringen lästs upp, pokalen överlämnats och så kliver vinnaren upp på podiet inleder tacktalet på det viset. Att han, hon eller de ställer sig framför publiken och reducerar den egna prestationen genom att säga något som snarare hör hemma i förlorarens bortförklaring.

Nej, det händer förstås inte. Och så gör inte heller vi efter den senaste tidens guldregn över Pressbyrån. Vi har dels utsetts till Årets Franchisekedja på Frannygalan, dels blivit flerfaldigt prisade för vår kommunikation och vi är otroligt glada och stolta över våra utmärkelser.

Ja, vi vet mycket väl att det går tretton priser på dussinet i dag. Det finns snart inte ett ord som inte har fått ”guld” framför sig och därigenom bildat namnet på en utmärkelse av något slag. Ändå sträcker vi på oss – och jag tycker att det är väldigt viktigt.

Priset på Frannygalan innebär att kunderna, leverantörerna och branschen tycker att vi är bäst. Utmärkelserna för vår kommunikation är ett bevis på att vi har lyckats nå ut i dagens mediebrus och alla vet hur svårt det är nuförtiden. Självklart ska vi känna glädje och stolthet över det – ja, för mig är det rena sundhetstecknet att vi gör det.

Inom Reitan Convenience har vi åtta värderingar som följer oss i den dagliga verksamheten och de lyder som följer:
• Vi renodlar vår affärsidé
• Vi håller en hög affärsmoral
• Vi skall vara skuldfria
• Vi tänker positivt och offensivt
• Vi pratar med varandra och inte om varandra
• Kunden är vår högsta chef
• Vi skall ha det roligt och lönsamt
• Vi motiverar till vinnarkultur

Samtliga ligger till grund för våra framgångar, men väljer nu jag att lyfta fram den sista av dem. Jag tycker att det är lika roligt som viktigt att vinna. Det ska vara kul att tävla och att ha den inställningen tror jag är ett måste för att lyckas i vår bransch.

Inom idrottsvärlden talas det ofta om att vinnarkultur ”sitter i väggarna”. Jag är övertygad om att det går att applicera även i servicehandeln. En framgångsrik butiksinnehavare sätter upp mål och mäter sina prestationer. Strävar hela tiden efter att bli bättre och inte att förglömma: firar sina segrar. Det är en väldigt viktig del i att bygga en vinnarkultur. Minns hur du har uppnått dina framgångar, känn stolthet över dem och fira. Ordentligt.

Det ska vi göra nu och att massvis av andra kedjor och företag också fått priser förtar inte vår sköna känsla. Inte ett dugg!

Magnus Carlsson
Magnus Carlsson är sedan 2008 vd för Reitan Convenience Sweden AB med kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven.