Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Låt oss tacka vädrets makter

Göran Sandahl krönikör Bild4

Låt oss tacka vädrets makter

Vädrets påverkan är stor. Det är ingen nyhet, men ändå är det svårt att inte prata väder efter sådan fantastisk sommar som den vi hade i år. Jag tänker inte gå in på den globala uppvärmningen – sådant överlåter jag med varm hand till experter på det området. Låt oss i stället prata om vädrets betydelse för vår handel.

Det krävs ingen större sakkunskap för att förstå att en bra sommar – och då menar jag en varm sommar med mycket sol – påverkar oss i servicehandeln i mycket hög grad. Vackert väder sätter sin prägel på butikernas försäljning (exakt hur beror naturligtvis på var butikerna är lokaliserade) och vi kan även tydligt notera hur olika varugrupper påverkas av en sommar som den i år.

Choklad och konfektyr var givetvis en av förlorarna. Den varugruppen gynnas inte av att kvicksilvret ligger runt trettiogradersstrecket. Det gör däremot glass, snacks och drycker och försäljningen sköt fullständigt i höjden för dessa kategorier. Om vi tittar på glassproducenterna var mångas försäljningssiffror helt enastående. Vissa av tillverkarna hade sålt hela förra årets volym redan i slutet på maj!

Det här var naturligtvis glädjande. Alla hoppas vi på ökad försäljning, men med det ställs också högre krav på våra leverantörer. När trycket ökar måste de klara av att leverera – fullt ut. Så var inte riktigt fallet denna fantastiska sommar. Till exempel drabbades dryckes-leverantörerna av kolsyrebrist redan tidigt i våras. Något som var en helt ny företeelse för mig.

Vart vill jag då komma med detta resonemang? Jo, jag vill dels framföra att jag känner viss förståelse för våra producenter. Det är svårt att göra en prognos för extremväder. Det är svårt att vara förberedd på allt, men jag hoppas att vi alla tar lärdom. Både producenter, grossister och detaljister.

Om vi kan dra nytta av de erfarenheter som vi har med oss från den sommaren har vi mycket att vinna nästa gång det händer. För är det något som vi kan konstatera är det att medan e-handeln tar stryk, så mår vår servicehandel bra av sol och värme. Väldigt bra och med ökad beredskap kommer det att bli ännu bättre framöver. Min vädjan till vädrets makter är därför självklar: Ge oss fler somrar som den 2018!

Göran Sandahl
Marknadsbolagschef och inköpschef, Privab.