Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

I focus – OKQ8

Fredrik Ahlengärd

Fredrik Ahlengärd är head of Shops and Categories på OKQ8

 

Förhandlingar med leverantörer, trendspaning, marknadsföring och samarbete med övriga avdelningar. Vardagen för en kategorichef. ”Ett tusenbitarspussel”, säger Marie Edberg på OKQ8.

 

Fredrik Ahlengärd är head of Shops and Categories och ansvarig för bland annat koncept och miljö i OKQ8:s 300 butiker, varav hälften är egna och hälften franchise eller föreningar.

– Vi ser nog samma makrotrender som övriga servicehandeln, säger han när han försöker lyfta blicken över och bortom coronakrisen.

– Maten tar mer plats, food on the go växer och kvaliteten förbättras. Att ha bra mat är inte bara en konkurrensfaktor, det är en hygienfaktor. Men den är extra viktig för bensinkedjorna, eftersom drivmedel är en lågintresseprodukt. Där kan jag se att branschen höjer sig tillsammans snarare än konkurrerar.

En övergripande trend är förstås hållbarhetsfrågorna, där OKQ8 stadigt höjer sina ambitioner, framhåller Fredrik Ahlengärd:

– Vi söker svenska råvaror, ser över förpackningar och försöker minska plastanvändningen.

Men mest nöjd är han med samarbetet med Karma, appen där kunderna kan köpa mat med kort datum:

– Vi måste hålla rimliga volymer i våra butiker och då är det viktigt att kunna minska matsvinnet genom att se till att helst inget behöver kastas. Mot kvällen kan kunderna se i appen vad vi erbjuder, boka och hämta bra mat till kanske halva priset.

Samarbetet med Karma startade i juni i fjol och har under hösten rullats ut till alla 300 butikerna.

– Här bygger vi en ny kundgrupp som gör det till en vana att kolla vad vi har att erbjuda innan de åker hem från jobbet. Det är ett koncept som kan utvecklas. Och givetvis säljer vi direkt i butik till dem som ändå ska in och tanka.

OKQ8 har ett exklusivt avtal med Selecta om kaffekonceptet ”Starbucks on the go”, som nu rullats ut i kedjans 150 egna butiker.

– Under året ska vi rulla ut det i hela kedjan. Co-branding är ett bra sätt att fylla vårt varumärke och vi skannar marknaden efter fler samarbeten, säger Fredrik Ahlengärd.

Drivmedelssektorn står förändringar:

– Från fossilt till förnybart förstås, men hållbarhet är en minst lika stark trend i vårt produktsortiment.

Coronakrisen har påverkat resvanorna och därmed OKQ8, men på två motverkande sätt:

– Folk begränsar sin rörlighet alltmer, men samtidigt är de bilburna i större utsträckning för att undvika trängsel i kollektivtrafiken.

Marie Edberg, som är OKQ8:s kategorichef för dryck, glass, snacks och konfektyr, har sett samma utveckling under våren:

– Visst har vi sett ett kundtapp, särskilt längs semestervägarna, men de som kommer handlar mer. Vi är ju som ett minilivs på flera ställen.
Så vi håller i ganska bra, trots krisen.

De övergripande trender hon har att beakta i valet av leverantörer och produkter är samma som hela livsmedelssektorn har att förhålla sig till:

– Hälsosammare, mindre eller inget socker i drycker och konfektyr, och hållbarhet, inte minst i förpackningarna.

Marie Edbergs vardag är fylld av möten med leverantörer och interna möten för att synka utbud och kampanjer:

– I höstas hade jag kampanjförhandlingar med 40 leverantörer. Då sätter vi planen för hela det kommande året. Sedan har vi revideringsfönster nästan en gång i månaden, då leverantörerna kan presentera nya produkter. Och utöver det har vi möten om nya projekt, till exempel inredning i butikerna eller helt nya koncept.

Marie Edbergs kategorier sammanfattas ibland som ”kiosk” och är basen i de flesta servicebutiker. Att OKQ8 har goda chokladbitar är inget som kedjan profilerar sig på, men det är en viktig merförsäljning.

– För att öka omsättningen har vi jobbat mycket med den mekaniska försäljningen och rullat ut ett antal impulsexponeringar. Det kräver kampanjbord och kylar på rätt ställe i butiken.

Men alla OKQ8-butiker ser inte likadana ut, det finns lokala variationer som inte enbart beror på butiksstorlek eller att man kan vilja ha glass i ett soligt Skåne när gott kaffe säljer bäst i ett snöigt Norrbotten:

– Grunden är en central planering med ett visst antal hyllor för olika produkter. Men sedan kan vi styra om efter kundbehoven. Butikschefer eller franchisetagare kan ansöka om att få exponera produkter som är lokala storsäljare. Men det ska godkännas centralt.

I Marie Edbergs kategorier finns i dag ett 50-tal leverantörer:

– Vi jobbar helst med befintliga leverantörer som vi har upparbetade rutiner med och vi försöker begränsa antalet lokala leverantörer.

En annan viktig uppgift för Marie Edberg är marknadsföringen. Alla leverantörer vill ju synas och sälja.

– Man kan säga att vi och marknadsavdelningen har ett ”tusenbitarspussel” att lägga. Vi får ta våra bitar till leverantörerna i kampanjförhandlingarna. Då har vi gjort upp en kategoriplan som tar hänsyn till försäljningsutvecklingen, trender, konkurrensen och våra prioriterade projekt det kommande året. Så gäller det att samordna med de övriga kategoricheferna och hitta synergier.

Pussel var ordet.

Text/Leif Holmkvist