Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Hemmakväll erbjuder digitala kvitton

Skärmavbild 2021-05-03 kl. 08.31.40

 

Under våren kommer Hemmakväll att gå över till att erbjuda digitala kvitton via Kivra. Omställningen är ytterligare ett steg i ett hållbarhetsarbete och ett ökat fokus på miljöfrågor.

– Att Hemmakväll ansluter bevisar att digitala kvitton är relevant även för nischade butiker. Jag tror att de kommer att inspirera andra typer av handlare och att vi får en ännu större bredd av butiker som ställer om till hållbara kvitton, säger Anna Bäck, vd för Kivra.

Hemmakväll står inför en rad förändringar under våren 2021. I samband med att man lanserar en ny kundklubb i slutet av maj kommer man i samma veva att börja erbjuda digitala kvitton. Digital marknadsansvarig Camilla Fäldt understryker att övergången är fördelaktig både ur ett miljöperspektiv men även för kunderna eftersom det kommer att bli lättare för dem att hålla reda på sina kvitton.

– I takt med den ökade digitaliseringen i samhället känns det som ett naturligt steg att komma bort från papperskvitton och låta allt ske mer digitalt. Nu arbetar vi tillsammans med Kivra mot en hållbarare framtid och det känns jättebra, säger Camilla Fäldt, digital marknadsansvarig på Hemmakväll.

Miljövänliga förpackningar

Sedan tidigare har Hemmakväll arbetat för att förbättra sina förpackningslösningar till lösgodiset och påsarna i butik genom att gå över till papper. Så småningom hoppas man att kunna utesluta plast helt och målet är att endast använda sig av papper som är FSC-märkt. Märkningen står för Forest Stewardship Council och är en certifiering av en internationell medlemsorganisation som arbetar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. I samband med det ökade fokuset på hållbarhet har Hemmakväll nyligen utvecklat nya förpackningslösningar som inte kräver plastlock till godisburkarna, vilka nu testas i butikerna.

– Vi är inte i helt mål än, men är förhoppningsvis det inom kort. Det är viktigt för oss att vi tar vårt ansvar för miljön, även för kundernas skull. Att gå över till pappersbaserade förpackningar skapar en premiumkänsla för kunden, vilket går hand i hand med hur vi ser på och jobbar med vårt godis, avslutar Marco Trajkovic, affärsområdeschef Livsmedel & underhållning.