Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Göran Sandahl`s reflektioner : Försäljningschef Privab

Göran Sandahl

Livet under och efter en pandemi

 

Hand upp den som i januari trodde att läget skulle bli så allvarligt som det är nu. Åtta månader senare lever vi med en pandemi som vi fortfarande inte ser något slut på. En trolig gissning är att saker och ting inte kan börja återgå till det normala förrän vi har ett vaccin värt namnet.

 

Nej, inte ännu mer om corona, tänker kanske somliga och det kan jag gott förstå. Det kan kännas tradigt att fortsätta på temat pandemin, men jag skulle vilja lyfta fram det som faktiskt kan vara positivt för vår bransch. Och sådant behöver vi i dessa tider.

 

Flera undersökningar visar att ”Support your local business” är här för att stanna. Somliga menar att rörelsen kommer att växa sig starkare och starkare ju längre pandemin pågår. Goda nyheter för servicehandeln som har alla möjligheter att bli en vinnare när konsumenterna väljer att handla lokalt. Men det gäller att sköta sina kort rätt. Som handlare måste ni vara på tårna och lyhörda för vad just er kundkrets efterfrågar gällande sortiment och öppettider. Bär också med er att det finns en trend som pekar på att många vill handla under tider då det är färre kunder i butiken. Jobbar ni med livsmedel? Tänk på att erbjuda lokalproducerat i så stor utsträckning som möjligt. Det är en trend som varit stark länge och som fått tilltagit under coronapandemin.

 

Konfektyr är ett tema i det här numret och som vanligt (mycket viktigt) gäller det att vara med när leverantörerna släpper sina nyheter. Servicehandeln ska, om möjligt, vara först med att visa upp dessa. De ska finnas i korta kundvarvet och locka kunderna till att prova. Vad gäller konfektyr på lösvikt ser vi en förskjutning mot att inslagna artiklar blir mer populära. Visa att ni har sådana! Är det något som våra kunder vill, så är det att unna sig något gott i dessa kristider i samhället.

 

Vidare ser jag det här som ett utmärkt tillfälle för er som inte börjat med någon form av fast food. Det är hög tid att erbjuda kunderna kaffe, bullar, korv, med mera. Det finns mängder av bra leverantörer som kan hjälpa till med att ordna ett koncept som passar er. Fast food kan vara avgörande för att kunden väljer just er butik och inte mindre viktigt: Det är dessutom en lönsam avdelning.

 

Lycka till med försäljningen! Vi håller tummarna för att vi snart ser ett vaccin som får bukt på covid-19.

 

Göran Sandahl