Ledare

God Jul & Gott Nytt År

Då är vi på väg mot ett nytt år. 2020 kan vi lägga till kategorin papperskorg. Många har fått känna av dyrbara effekter ekonomiskt och det är få branscher som klarat sig lindrigt undan. Alla ...

Läs Mer

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

God Jul & Gott Nytt År

Thomas bild 1 sittandes

Då är vi på väg mot ett nytt år.

2020 kan vi lägga till kategorin papperskorg. Många har fått känna av dyrbara effekter ekonomiskt och det är få branscher som klarat sig lindrigt undan.
Alla har på olika sätt fått smaka på hur en pandemi kan påverka hela samhällen. Men ska man se positivt på det (vilket jag säger med bitter smak i munnen) så har vi lärt oss en massa också.

Kedjor, butiksägare, leverantörer, producenter har fått ställa om rekordsnabbt och hittat nya sätt att få intäkter, de kanske inte varit lika lukrativa som förut, men genom innovativa grepp och nytänk så har man åtminstone lyckats rädda verksamheten.
Vissa har lyckats öka omsättningen!
För många bolag har det primära varit att stoppa blödningen och försöka ändra om organisation och inarbetade strukturer för att, så att säga -överleva tills det blir normalt igen.

Det i sin tur gör att när det väl blir normalt igen, så har man helt plötsligt tagit fram nya affärsområden, slimmat organisationen, bytt och spetsat till sitt sätt att arbeta, har fler strategier – man kanske helt enkelt kommer starkare ur det här än man var tidigare?

Det är påfallande ofta som människors kreativitet och vilja ökar markant när man sitter i valet att gå under eller överleva.

Det folk ska vara rädda för – det är just att bli rädda, det är då man agerar ologiskt, som i våras när alla i Sverige prioriterade att kunna gå på toaletten i 1 års tid och bunkrade toalettpapper.  Snacka om flockbeteende.
Hade någon frågat mig 2019 om Lisa och Per skulle börja slåss inne i en butik över ett paket 6 pack Särla extra soft så hade ju vem som helst skrattat.

Gällande 2021 så har jag oerhörd framtidstro, under sommar och höst har man kunnat se att folk har tröttnat och vill ha det normala igen. Som tur är börjar vaccinen komma så allt börjar sakta men säkert att återgå.
Nu har vi ju en ny våg, men denna gång är inte toalettpappret slut och det mina vänner är en extremt god indikator på hur folk tänker kring viruset. Per och Lisa vet att Lambi & Särla soft pack finns kvar även i morgon.

Nu är det tid att sätta plattan i bott, det finns marknadsandelar därute att hämta, så hämta marknadschefen och be hen gasa som aldrig förr, och se till att den samma får en rejäl säck med pengar för 2021 är faktiskt ett ypperligt tillfälle att flytta fram sina positioner.

Vi på Servicetrender tackar för året som varit, och hoppas så klart att vi nästa år få se er på mässor, möten, lunchträffar osv. Om inte annat så ses vi alltid i spalterna.

God jul och Gott Nytt År önskar Thomas och redaktionen.