Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Fungerande teknik – ett måste även för oss

niklas

Fungerande teknik – ett måste även för oss

Kön ringlade sig lång. Det var en av många varma dagar under årets fantastiska sommar och jag var inte ensam om att vara sugen på glass. Fler fyllde på bakom mig, men jag såg också hur vissa gjorde tvärtom längre fram. Förvånansvärt många gav upp och lämnade kön. Jag fick snart reda på varför. Tekniken strulade i den lilla strandkiosken.

Att snabba och fungerande betal-lösningar och it-system är livsavgörande för e-handeln har vi kunnat läsa om länge. Det talas ofta om betydelsen av att kunderna fort ska kunna hitta rätt varor och sedan betala snabbt, enkelt och säkert. Men gäller det endast för handel på nätet? Knappast.

Jag skulle vilja säga att kundernas beteende är likadant i den fysiska handeln som i den digitala. Även hos oss gäller det att rätt vara är enkel att lokalisera och att betalningen sker snabbt och säkert.

Jag hade viss förståelse för att den temporära sommarkiosken hade problem med tekniken. Däremot delade inte många andra konsumenter min uppfattning. Ungdomarna bakom kassan uppmuntrade till kontantbetalning och pekade ivrigt ut var närmaste bankomat var belägen. Men de fick inte mycket till gehör.

Få hade kontanter och ingen gick heller och hämtade ut pengar. Och glass och dricka fick de törstiga strandgästerna ändå. De gick och handlade i den lilla livsmedelsbutiken en bit från stranden i stället.

Lärdomen här var att det inte spelar någon roll hur bra läge du har eller hur bra varor du har om tekniken strular. Kunderna har vant sig vid att teknik ska fungera och gör den inte det byter de butik. Precis som de gör på nätet.

Beteendet är detsamma och jag vågar säga att fungerande it-lösningar är lika viktiga för oss i servicehandeln som för näthandeln. Fungerar inte tekniken tappar du kunder och omsättning i en rasande fart.

Hur ser det ut för dig? Har du en plan för vad du ska göra om nätet ligger nere? Eller om strömmen försvinner i några timmar? Se till att du har alternativ. I dag finns det många bra lösningar att använda sig av. Mitt råd till dig är alltså: Tänk som en e-handlare – dina kunder gör det.

Lycka till med försäljningen!

Niklas Lindström
Niklas Lindström är sedan 2015 vd för Direkten, kedjan som samlar 345 fria handlare runt om i landet.