Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Fredrik Ahlengärd OKQ8. Back to School!

Fredrik Ahlengärd

Back to School!

Sommarsemestern är över. Dags att återgå till jobb och skola. Många av oss gör det med nya storslagna planer på hur vi ska göra saker annorlunda framöver. Som nyårslöften, fast med den stora skillnaden att våra tankar och idéer ska testas i en helt ny värld. Frågan vi alla ställer oss inom branschen är: Vilka beteendeförändringar är här för att stanna?

I vanlig ordning hade vi en sommar där vädret antingen var med eller emot oss. Helt nytt var däremot att vi såg effekterna av det som i folkmun kallas ”hemester”. När svenskarna var som paria i resten av världen och när vi själva inte ville utsätta oss för riskerna med att resa stuvades våra semesterplaner om.

Nu passade vi på att upptäcka alla fantastiska platser runt om i Sverige. De där som tidigare fått stå tillbaka för vår längtan efter sol och värme på sydligare breddgrader. Hemestern var tveklöst positiv för försäljningen i trafikbutikerna, men vi vet inte vad framtiden bär i sin linda.

En hel del återgår säkert till det normala medan andra saker lär fortsätta i de stigar som pandemin trampat upp. Sedan covid-19 slog till i början av året har vi märkt av flera beteendeförändringar. En del kunder har slutat komma, några dyker upp på avvikande tider. Vissa handlar andra sorters varor och gemensamt för de allra flesta är vikten av handhygien och social distansering.

Vi har också sett att många kunder blivit alltmer försiktiga med ”öppna livsmedel” inom kategorierna fast food, bakery och konfektyr. Jag är övertygad om att den trenden är här för att stanna. Att hygien och hantering i butikerna sköts på bästa sätt behöver jag egentligen inte påpeka, men jag gör det ändå. Det är ett måste för att vi ska vara attraktiva och trovärdiga för våra kunder.

En sak som det inte råder några tvivel om är att pandemin gett digitaliseringen en extra skjuts. Inom servicehandeln har vi tidigare bara nosat på ”självscanning”, ”scan-pay-go” och ”click and collect”. Varken vi eller kunderna har varit helt redo, men nu ser resan mot alltmer obemannade butiker ut att ta rejäl fart. Om vi inte vill stå kvar på perrongen när tåget går är det nu vi ska ställa om på riktigt.

Vidare till en förändring, som borde vara på väg, alldeles oavsett coronapandemin. Nämligen att konfektyrhyllan ska utvecklas på samma sätt som drycken har gjort. Om vi ska vara ärliga har det inte hänt mycket på topplistan de senaste tio åren. Med andra ord är det dags att bredda andelen produkter som är sockerfria, veganska eller vitamin- och energiberikade.

Sist, men inte minst, vill jag lyfta fram frukosten. Nu när människor är tillbaka på jobbet och i skolan bör vi påminna om att ”frukosten är dagens viktigaste mål”. Oavsett om våra kunder arbetar hemifrån eller på kontoret. Alla ska kunna handla frukost till ett fantastiskt pris och med stor variation i sin närmaste servicebutik – i alla fall hos oss på OKQ8!

 

Fredrik Ahlengärd

OKQ8