Ledare

God Jul & Gott Nytt År

Då är vi på väg mot ett nytt år. 2020 kan vi lägga till kategorin papperskorg. Många har fått känna av dyrbara effekter ekonomiskt och det är få branscher som klarat sig lindrigt undan. Alla ...

Läs Mer

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

Direkten butik

 

Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i.

Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både från handlare med befintlig rörelse och som redan driver en servicebutik, till de som planerar att öppna en helt ny butik. Av dem är det sedan endast en handfull som det kan bli aktuellt att ta in i kedjan. Antingen som en Direktenbutik eller som en associerad till kedjan.

– Vi har naturligtvis fullt upp med att stötta våra befintliga medlemmar och de måste alltid komma först. Det förekommer även en hel del ägarbyten och dessa prioriteras så att de nya kommer igång ordentligt, men självklart tar vi kontakt med alla nya som hör av sig, säger Svante Törnqvist, vd på Direkten.

När coronakrisen bröt ut och under de efterföljande veckorna när läget var som mest akut, minskade antalet ansökningar om medlemskap. Nu har det dock vänt och antalet intresserade är uppe på samma nivå som tidigare.

– Vi tycker det är väldigt positivt att vi som företag och vårt varumärke Direkten fortsätter att locka duktiga entreprenörer. De flesta har hört om oss från andra handlare och det är ett fint betyg. Butiker har haft det svårt att klara sig helt själva redan tidigare och nu är det klurigare än någonsin. Vår plattform Direkten passar de som vill ha en tydlig grund att stå på, men där man ändå får lov att utveckla sina egna butiksspecifika kvalitéer. Vi har förmånliga avtal med marknadsledande leverantörer och branschorganisationer vilket passar alla som vill driva sin egen servicebutik, säger Svante.

Coronakrisen har slagit hårt mot handeln och flera av Direktens butiker har haft det svårt, samtidigt som en hel del butiker lyckats bibehålla eller till och med öka sin försäljning. Främst är det pakethanteringen som bidragit till ökningen, men även butiker som ligger i bostadsområden har fått ett uppsving tack vare att många jobbar hemma. De som varit snabbfotade och anpassat sortiment och service lite extra, har även de klarat sig betydligt bättre.