Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Exponeringsförbud skapar nya möjligheter

iStock_000063733065_Small

iStock_000063733065_Small
FOTO: ISTOCK

Exponeringsförbud öppnar för nya möjligheter

Ett eventuellt exponeringsförbud av tobak oroar svenska handlare. Ett år efter att det infördes i Storbritannien är dock många butiksinnehavare positivt inställda till lagen. Det öppnar för nya möjligheter menar de.

Exponeringsförbud är en av de punkter som finns med i regeringens förslag om ny tobakslagstiftning. I England har man för ett år sedan infört samma förbud hos mindre butiker. Trots en stor oro hos handlarna innan införandet verkar det dock som att man i dag snarare har en positiv inställning till det nya reglerna. Detta framgår i en artikel av engelska branschtidningen Convenience Store.

Tidningen har intervjuat flertalet butiksinnehavare om hur de har tacklat omställningen och svaren är unisont positiva. De har inte märkt av någon minskning i försäljningen av tobak, och dessutom kunnat använda väggytan bakom disk för att göra reklam för andra produkter.

– Det enda som betyder något är att vi säljer tobak och har god tillgång av de märken våra kunder vill ha, säger Take Jai Singh, ägare av en Go Local Extra-butik, till Convinience Store.

Take Jai Singh har flyttat tobaken från sin traditionella plats till hyllor under disk och i stället använder han nu ytan för att göra reklam för bland annat exklusiva alkoholprodukter. Något som alltså fått en märkbart positiv effekt på affärerna.

– Försäljningen av vårt premium-utbud av alkohol gör väldigt bra ifrån sig efter vi gjorde ändringen. Vi säljer nu regelbundet flaskor för 25 pund – vilket vi aldrig gjorde innan, fortsätter han.

Även om exakt denna typ av reklam inte är aktuell i Sverige kan säkerligen metoden tillämpas i svenska butiker. Andra uppsidor som handlarna berättar om är bland annat att uppvisandet av ett fullt utbud (även av mindre populära märken) inte längre är av lika stor vikt samt att det är bra ur en säkerhetsynpunkt då tjuvar inte längre har samma insyn i butikens sortiment.

Jimmy Andersson