Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Det här är bra ledarskap för mig

Göran Sandahl (1)

Det här är bra ledarskap för mig

I en tidigare krönika skrev jag om personalens betydelse och hur vi tar hand om denna företagets allra viktigaste resurs. Jag tänkte fortsätta på ungefär samma tema, men den här gången avhandla ledarskap. För utan bra ledarskap och bra affärsmannaskap får vi den personal som vi förtjänar.

Det är väldigt lätt att i vardagen glömma bort att ge beröm, stötta och våga delegera uppgifter, men för mig är det saker som utmärker en bra ledare. Inte minst det sistnämnda. Min erfarenhet är att de flesta personer växer med sin uppgift. Låt dem göra det – och då menar jag verkligen: låt dem göra det. Den som delegerar en uppgift eller ett ansvarsområde ska naturligtvis inte springa och peta i det. Då försvinner hela vitsen med delegeringen.

Däremot ska man som ledare stötta – och givetvis tillrättavisa om så behövs – samt berömma. Och efter avslutat uppdrag kommer det kanske viktigaste av allt: uppföljningen. Vad gick bra? Vad kan gå ännu bättre nästa gång? Låt personalen få veta.

En annan erfarenhet som jag har är att det är bra för personalen med en tydlig bild om att man kan växa och få mer ansvar. Exempelvis att en kassasäljare kan få egna ansvarsområden och till och med avancera till att bli försteman. Och för vissa kan den långsiktiga målsättningen till och med vara att på sikt ha sin egen butik. Allt det här gör att man får lojalare och mer positiv personal som anstränger sig lite mer. Som gör det där lilla extra, vilket alla tjänar på.

För att ta nästa kliv krävs erfarenhet och inte sällan även utbildning. Kan du som ledare erbjuda personalen vidareutveckling i form av kurser eller föreläsningar i till exempel säljteknik stärks lojaliteten ytterligare. Jag vet att utbildning är dyrt, men det är många gånger en väldigt bra morot.

För den som söker en enklare lösning än kurser vill jag tipsa om något som inte kostar något och som kanske är lättare att få till. Nämligen en personalrockad. Du låter helt enkelt din personal jobba i en annan butik medan den butikens personal arbetar hos dig. Jag lovar att det här kan ge mycket mer än man kan tro. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: Alla blir vi väldigt hemmablinda.

För att sammanfatta är mitt budskap att ta hand om din personal. Bra personal är din butiks bästa investering. Tänk på att det bara är människor som kan göra skillnad.

Trevlig höst!

Göran Sandahl

Göran Sandahl skriver krönikor i varje nummer av Servicetrender. Han arbetar till vardags som försäljningschef och affärsområdeschef SVH på MyWay.