Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

Den som anpassar sig snabbast och smartast vinner

Mariette Kristersson

En sommar senare är läget lika ovisst och underligt som när vi gick på semester. Coronapandemin har ännu inte släppt taget och vi fortsätter därför att göra vad vi kan för att minska smittspridningen.

Alla är berörda på ett eller annat sätt. I servicehandeln har köpbeteenden och efterfrågan förändrats sedan pandemin bröt ut i början av året. Vi ser nya mönster hos våra kunder, men också hur mycket de uppskattar oss. För många är den lokala servicebutiken en fast punkt i tillvaron – en plats där människor träffas och som förenklar vardagen för dem. Det har blivit extra tydligt under de rådande omständigheterna.

Vi märker också att kunderna ställer allt högre krav på var, när och inte minst hur de beställer, handlar och betalar i dag. För vissa är det personliga mötet viktigare än någonsin, andra vill sköta allt på egen hand genom digitala lösningar för självbetjäning. Den som vinner kundernas tillit är den som snabbast och smartast anpassar sig efter kundernas behov – det är jag övertygad om.

 

Framtidens convenience kommer att innehålla massor av varor, tjänster och partnerskap som vi inte kan överblicka fullt ut i dag. Bästa sättet att utforska det nya är att göra det gemensamt. Tillsammans kan vi sätta en ny standard och överträffa våra kunders förväntningar. Precis som vi har gjort många gånger förut.

Det här kommer att kräva stor innovationskraft och begåvat entreprenörskap, men pandemin har visat att vi har gott om sådant i vår bransch. Jag har tappat räkningen på alla smarta lösningar och kreativa initiativ som jag har sett eller läst om på sistone.

 

Vi behöver även hålla jämna steg med forskningen om hållbar utveckling. Den punkten har inte blivit mindre viktig. Med människan som den främsta drivkraften till förändring på den här planeten finns det stora möjligheter att skapa affärer som har en långsiktigt positiv inverkan på vår globala utveckling. Inte minst med hjälp av teknologi och sociala innovationer.

 

Mariette Kristenson