Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Coca-Cola visar upp ny miljövänlig flaska

PlantBottle

PlantBottle

Coca-Cola visar upp ny flaska

Coca-Cola visar nu upp nästa generations PET-flaska för första gången i Sverige. Flaskan, som är gjord av 100 procent växtmaterial, är en del av projektet Plantbottle. Prototypen presenteras i helgen på Stockholmsmässan.

Sedan 2010 använder Coca-Cola i Sverige flaskor som består av återvunnen plast, ny plast och upp till 30 procent växtbaserat material. Sedan lanseringen har man tillverkat och distribuerat över 35 miljarder flaskor i nästan 40 länder, däribland Sverige. Den nya flaskan, som ännu är i prototypstadiet, består istället helt och hållet av biobaserade material. När den nya flaskan lanseras kommersiellt är dock ännu inte bestämt.

– Den nya flaskan skapades i liten skala för Expo-mässan i Milano i slutet av förra året för att visa att den här teknologin är möjlig. Det kommer att ta längre tid att skapa den infrastruktur och produktion som krävs för att lansera teknologin fullt ut på marknaden. Sådana här innovationer är nödvändiga för att Sverige ska nå sina klimatmål, men också för att vi i näringslivet, som är beroende av plast, ska uppnå våra ambitiösa mål att minska utsläppen, säger Rönnaug Vinje, hållbarhetschef på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Prototypen är framtagen i samarbete med bioteknikföretaget Virent. De två företagen har samarbetat för att ta fram biobaserade produkter sedan 2011.