Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Brittisk prognos: Uppåt för mat i farten

Brixton street market.

Brixton street market.
To go-mat säljs som aldrig förr i Storbritannien. 16 miljarder spås kategorin inbringa under 2016. Foto: Istock

Brittisk prognos: Uppåt för mat i farten

To go-mat blir allt mer populär. Inte minst i Storbritannien där kategorin väntas öka med 6,8 procent under 2016 jämfört med förra året.

Totalt kommer britterna att köpa mat i farten för 16 miljarder pund i år, enligt analysorganisationen IGD. Servicehandeln står för en knapp sjättedel och har därmed en mer än dubbelt så stor marknadsandel som dagligvaruhandeln i landet.

I rapporten lyfter IGD fram att många brittiska servicebutiker lanserat särskilda färdigmatskassor och att man arbetar med att lyfta fram kategorin under utvalda tider på dygnet. Framför allt under lunchen då det säljs som allra mest to go-mat.

David Grudd