Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 09 Oct 2019 Produktionsplanerare till vår enhet i KivikVill du vara med och bygga för framtiden? Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på...
  • 09 Oct 2019 Kvalitetstekniker till vår anläggning i KalmarTjänsten innebär kvalitetsarbete på anläggningen i Kalmar. Du kommer att arbeta nära den kvalitetsansvariga, men med mycket eget ansvar. I tjänsten ingår allt från att...
  • 07 Oct 2019 Hållbarhetscoach till ICA Sverige i BorlängeBrinner du för miljö och livsmedelssäkerhet? Vill du arbeta för en arbetsgivare som satsar på och prioriterar hållbarhetsfrågor samt där du har stora möjligheter till...
  • 07 Oct 2019 KvalitetssamordnareVill du jobba på en av världens vackraste arbetsplatser? Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade...
  • 07 Oct 2019 Forskare i livsmedelstoxikologi – kemikalier i livsmedel och barns hälsaInstitutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap Institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap är en del av fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap. Institutionen ansvarar för grundutbildning,...
  • 07 Oct 2019 Vi söker nu en produktionstekniker till vår anläggning i StenhamraKiviks Musteri AB är ett familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukter och bär. Med modern teknik och utpräglat...

Bliv vid din läst!

Göran Sandahl krönikör Bild4

Bliv vid din läst!

Korv och hamburgare. Bullar och kakor. Mackor och så sallader i alla dess former. I dag kan du inte öppna vare sig en branschtidning eller webbsida utan att stöta på fastfood. Både nyttiga och mindre nyttiga nyheter breder ut sig över papper och skärm och visst är det här en viktig trend att hålla koll på.

Jag håller givetvis med den som säger att vi i servicehandeln ska tillhandahålla mycket av detta, men samtidigt vill jag höja ett varningens finger. Vi får nämligen inte tappa fokus på konfektyren.

Talesätt blir talesätt eftersom de oftast stämmer och här tycker jag att ett av dem passar bra in: ”Skomakare, bliv vid din läst.” Med det menar jag att vi inte får glömma bort varifrån vi kommer. Vi måste komma ihåg hur vikten av våra grundpelare och fortsätta att vara duktiga på konfektyr.

Och hur gör vi då det? Jo, konfektyr är en kategori som bygger mycket på impuls. Det är otroligt viktigt att konfektyren finns i det korta kundvarvet och lika avgörande att du som handlare ser till att skylta upp nyheter när dessa är heta bland konsumenterna.

Och ännu viktigare – ja, kanske viktigast av allt – är att förstå att konfektyr är en kategori som ger bra bruttovinst till hela rörelsen.

En annan sak som du bör tänka på är att arbeta med planogram. Kunden är – i bästa fall – inne i butiken i några minuter och hittar hen inte vad hen söker så blir det inget avslut. Punkt slut. Se till att jobba med kampanjer. Skylta med multipriser och sambandsvaror som exempelvis dryck och frukt.

Tydlig prissättning är också avgörande för ett lyckat avslut. Undersökningar visar att sju av tio väljer bort en vara om den inte är prissatt.

Avslutningsvis vill jag återigen betona att fastfood naturligtvis är en viktig del av servicehandeln. Vi vet till exempel att gott kaffe kan få kunden att välja just din butik.

Men glöm som sagt inte bort konfektyren. Mitt råd till dig är att ta på dig kundglasögonen och gå ett varv i din butik. Hur ser det egentligen ut? Är alla priser utmärkta? Exponerar du nyheterna på ett bra sätt?

När du sedan är klar: låt kundglasögonen sitta kvar och ta ett varv hos dina närmaste konkurrenter. Vad gör de bra? Och vad gör de mindre bra? Det finns alltid nya saker att lära sig.

Lycka till med försäljningen!

Göran Sandahl
Privab