Ledare

Semestertider och några reflektioner - Ledare

Sommarnumret är för mig förknippat med att nu kan jag ta det lite lugnare en månad. Redaktionen tar semester och lika så jag, visst jag finns alltid tillgänglig på telefon och mail, men ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Servicetrender ledare

    Mitt isolerings tillhåll är en stuga med kurerande utsikt över havet. Den ligger i Grebbestad som är en ort som lever mycket på semestertiderna. Då väller det in norrmän, dock är överhängande andel ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 11 Aug 2020 Fältsäljare DVH , distrikt UmeåVi grundade innocent i London 1999 efter att ha sålt våra smoothies på en musikfestival. Vi satte upp en stor skylt som frågade besökarna om...
  • 11 Aug 2020 Fältsäljare Coffee & Food DVH, StockholmArvid Nordquist smakupplevelser och nutida kvalitet. Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter För oss...
  • 07 Aug 2020 Kavli söker Kvalitetsingenjör till vår fabrik i Eslöv​Har du en stor passion för mat och hållbarhet? Arbetar du med livsmedelssäkerhet och kvalitet idag? Drivs du av att arbeta med förbättringar? Då kommer...
  • 31 Jul 2020 Underhållschef till HuddingeÄr du en trygg och stark ledare gärna med erfarenhet från livsmedelsindustrin och med förståelse för underhållsarbete? Då kan det vara dig vi söker till...
  • 24 Jul 2019 Kundsupport med fokus på upphandlingMashie FoodTech Solutions AB är ett företag som genom expertkunskap och innovativa IT-lösningar förmåltidsprocessen skapar framgångsrika kök med fokus på hälsa, hållbarhet, ekonomi och säkerhet....
  • 16 Jul 2020 Miljö- och hälsoskyddsinspektör, inriktning livsmedelStrax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året....

Bliv vid din läst!

Göran Sandahl krönikör Bild4

Bliv vid din läst!

Korv och hamburgare. Bullar och kakor. Mackor och så sallader i alla dess former. I dag kan du inte öppna vare sig en branschtidning eller webbsida utan att stöta på fastfood. Både nyttiga och mindre nyttiga nyheter breder ut sig över papper och skärm och visst är det här en viktig trend att hålla koll på.

Jag håller givetvis med den som säger att vi i servicehandeln ska tillhandahålla mycket av detta, men samtidigt vill jag höja ett varningens finger. Vi får nämligen inte tappa fokus på konfektyren.

Talesätt blir talesätt eftersom de oftast stämmer och här tycker jag att ett av dem passar bra in: ”Skomakare, bliv vid din läst.” Med det menar jag att vi inte får glömma bort varifrån vi kommer. Vi måste komma ihåg hur vikten av våra grundpelare och fortsätta att vara duktiga på konfektyr.

Och hur gör vi då det? Jo, konfektyr är en kategori som bygger mycket på impuls. Det är otroligt viktigt att konfektyren finns i det korta kundvarvet och lika avgörande att du som handlare ser till att skylta upp nyheter när dessa är heta bland konsumenterna.

Och ännu viktigare – ja, kanske viktigast av allt – är att förstå att konfektyr är en kategori som ger bra bruttovinst till hela rörelsen.

En annan sak som du bör tänka på är att arbeta med planogram. Kunden är – i bästa fall – inne i butiken i några minuter och hittar hen inte vad hen söker så blir det inget avslut. Punkt slut. Se till att jobba med kampanjer. Skylta med multipriser och sambandsvaror som exempelvis dryck och frukt.

Tydlig prissättning är också avgörande för ett lyckat avslut. Undersökningar visar att sju av tio väljer bort en vara om den inte är prissatt.

Avslutningsvis vill jag återigen betona att fastfood naturligtvis är en viktig del av servicehandeln. Vi vet till exempel att gott kaffe kan få kunden att välja just din butik.

Men glöm som sagt inte bort konfektyren. Mitt råd till dig är att ta på dig kundglasögonen och gå ett varv i din butik. Hur ser det egentligen ut? Är alla priser utmärkta? Exponerar du nyheterna på ett bra sätt?

När du sedan är klar: låt kundglasögonen sitta kvar och ta ett varv hos dina närmaste konkurrenter. Vad gör de bra? Och vad gör de mindre bra? Det finns alltid nya saker att lära sig.

Lycka till med försäljningen!

Göran Sandahl
Privab