Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Bliv vid din läst!

Göran Sandahl krönikör Bild4

Bliv vid din läst!

Korv och hamburgare. Bullar och kakor. Mackor och så sallader i alla dess former. I dag kan du inte öppna vare sig en branschtidning eller webbsida utan att stöta på fastfood. Både nyttiga och mindre nyttiga nyheter breder ut sig över papper och skärm och visst är det här en viktig trend att hålla koll på.

Jag håller givetvis med den som säger att vi i servicehandeln ska tillhandahålla mycket av detta, men samtidigt vill jag höja ett varningens finger. Vi får nämligen inte tappa fokus på konfektyren.

Talesätt blir talesätt eftersom de oftast stämmer och här tycker jag att ett av dem passar bra in: ”Skomakare, bliv vid din läst.” Med det menar jag att vi inte får glömma bort varifrån vi kommer. Vi måste komma ihåg hur vikten av våra grundpelare och fortsätta att vara duktiga på konfektyr.

Och hur gör vi då det? Jo, konfektyr är en kategori som bygger mycket på impuls. Det är otroligt viktigt att konfektyren finns i det korta kundvarvet och lika avgörande att du som handlare ser till att skylta upp nyheter när dessa är heta bland konsumenterna.

Och ännu viktigare – ja, kanske viktigast av allt – är att förstå att konfektyr är en kategori som ger bra bruttovinst till hela rörelsen.

En annan sak som du bör tänka på är att arbeta med planogram. Kunden är – i bästa fall – inne i butiken i några minuter och hittar hen inte vad hen söker så blir det inget avslut. Punkt slut. Se till att jobba med kampanjer. Skylta med multipriser och sambandsvaror som exempelvis dryck och frukt.

Tydlig prissättning är också avgörande för ett lyckat avslut. Undersökningar visar att sju av tio väljer bort en vara om den inte är prissatt.

Avslutningsvis vill jag återigen betona att fastfood naturligtvis är en viktig del av servicehandeln. Vi vet till exempel att gott kaffe kan få kunden att välja just din butik.

Men glöm som sagt inte bort konfektyren. Mitt råd till dig är att ta på dig kundglasögonen och gå ett varv i din butik. Hur ser det egentligen ut? Är alla priser utmärkta? Exponerar du nyheterna på ett bra sätt?

När du sedan är klar: låt kundglasögonen sitta kvar och ta ett varv hos dina närmaste konkurrenter. Vad gör de bra? Och vad gör de mindre bra? Det finns alltid nya saker att lära sig.

Lycka till med försäljningen!

Göran Sandahl
Privab