Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Be the Fourth Man

marci sss (1)

Be the Fourth Man

Något som jag länge funderat över är det här med vedertagna sanningar. Generaliseringar som etableras och som sedan knappt ifrågasätts. Hur länge ska det egentligen fortgå innan saker och ting konkretiseras och faktiskt anpassas för specifika ändamål? Vart tog ”on demand” vägen?

Det här problemet är tydligt inom försäljning. Ta den som sker över telefon till exempel. Där ställs det krav på kvalificerad försäljningsteknik och god personkännedom fast man i själva verket borde lyssna på de som lyckas bäst med att nå avslut. Borde inte kravbilden i stället bestå av uthållighet och kunskap om ramarna för de erbjudanden som presenteras?

För vad handlar det egentligen om – att snacka i evigheter med en tveksam kund som kanske går att vända eller om att hitta de personer som faktiskt vill köpa en produkt eller tjänst som de flesta redan har någon sorts förhållande till? Skillnaden mellan att nå 50 eller 500 personer kan spela stor roll för utfallet i slutet av dagen.

Fallet ledarskap är liknande. När en chef ska rekryteras efterfrågas många gånger en hel drös av kompetenser. Men frågan jag ställer mig är: Behöver man verkligen DISC-kunskaper, en högskoleutbildning i ekonomi och en hel vägg full med diplom för att exempelvis hantera skiftgången för hamnarbetare?

Är det inte snarare så att personen i fråga bör ha stark personkännedom och en strategisk bakgrund? Så att de som blir ledda känner trygghet tillsammans med de utvalda kollegorna och dessutom får kontinuitet i sitt schema så att tiden räcker till även för privatlivet.

Det stannar heller inte vid försäljning och ledarskap. Likartade exempel går hitta mest överallt och jag vill därför räcka upp handen och reflektera en gång för alla. Varför gör vi det vi gör? Varför söker vi oss till just de här kurserna? Jag vet inte hur många gånger jag har lämnat ett seminarium eller en föreläsning med följande frågor i mitt huvud: Var den här utbildningen verkligen till för mig? Eller handlade den snarare om kursledaren som person?

Mina reflektioner landar i uttrycket ”Be the Fourth Man”. Det har jag snappat upp från filmen ”World War Z” som är baserad på en bok med samma namn. Jag ska inte dra hela handlingen här och nu, men en lärdom från filmen är just att utmana det vedertagna – att vara ”the Fourth Man”.

Många gånger enas vi till exempel i grupp om att ”vi borde införa rabattkuponger till alla kunder som köper en viss produkt”. Alla nickar, man skrider till verket och vem vet – det kanske blir en lyckoträff.

Men vid sådana tillfällen kan man i stället utse en person som ska presentera ett alternativ och utmana gruppens tankar, med andra ord, vara ”the Fourth Man”. Något som antingen ställer sig över grundtanken eller som fullständigt slår hål på den. Vad ger då det? Jo, andra synvinklar, eventuella förbättringar eller bäst av allt: en ännu bättre idé på bordet.

Vi ser alla upp till drivna och lyckade personer. Och givetvis ska vi inspireras och ta del av deras kompetenser när vi kan. Men det finns en fara med att ”följa John”. Plötsligt händer det att alla springer åt samma håll, hoppar lika högt och att allt som sägs och görs är det rätta.

Medvind är för enkelt – det är när du springer i motvind som du får perspektiv på saker!

Marco Trajković
Hemmakväll