Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 24 Jan 2020 HESQ Systems DirectorIn this role you will enable continuous improvement of Health & Safety of employees, Quality & Food Safety of our products and Safety of the...
  • 24 Jan 2020 Fältsäljare DVH, Distrikt Södra Stor-StockholmInstore Business söker för Bake My Day’s räkning: Fältsäljare DVH Södra Stor-Stockholm Bakgrund för detta uppdrag Bake My Day AB är en av Sveriges största...
  • 23 Jan 2020 Statsinspektör till kontroll av livsmedelsföretagare i GöteborgÄr du intresserad av en spännande utmaning, där du verkar för att upptäcka och avvärja risker i livsmedelsproduktionen? Som statsinspektör på Livsmedelsverket arbetar du med kontroll...
  • 22 Jan 2020 Kvalitets- och miljöingenjör för snacks i Filipstad (OLW)Orkla är den ledande aktören inom FMCG i Norden och Baltikum, och har även viktiga marknader i Centraleuropa, Österrike och Indien. Vi har 18.000 anställda...
  • 21 Jan 2020 Kundtjänstansvarig innesäljareScandinavian Diagnostics AB är ett företag som levererar mätinstrument och kontrollutrustning till livsmedelsbranschen. Vi har tester för allergener, mykotoxiner och bakterier. Mätinstrument för kontroll av...
  • 20 Jan 2020 Vi söker en inköpskoordinatorTage Lindblom har levererat livsmedel till svenska kök i snart 100 år. Vi säljer och marknadsför ett brett sortiment, främst på den svenska restaurangmarknaden samt...

Be the Fourth Man

marci sss (1)

Be the Fourth Man

Något som jag länge funderat över är det här med vedertagna sanningar. Generaliseringar som etableras och som sedan knappt ifrågasätts. Hur länge ska det egentligen fortgå innan saker och ting konkretiseras och faktiskt anpassas för specifika ändamål? Vart tog ”on demand” vägen?

Det här problemet är tydligt inom försäljning. Ta den som sker över telefon till exempel. Där ställs det krav på kvalificerad försäljningsteknik och god personkännedom fast man i själva verket borde lyssna på de som lyckas bäst med att nå avslut. Borde inte kravbilden i stället bestå av uthållighet och kunskap om ramarna för de erbjudanden som presenteras?

För vad handlar det egentligen om – att snacka i evigheter med en tveksam kund som kanske går att vända eller om att hitta de personer som faktiskt vill köpa en produkt eller tjänst som de flesta redan har någon sorts förhållande till? Skillnaden mellan att nå 50 eller 500 personer kan spela stor roll för utfallet i slutet av dagen.

Fallet ledarskap är liknande. När en chef ska rekryteras efterfrågas många gånger en hel drös av kompetenser. Men frågan jag ställer mig är: Behöver man verkligen DISC-kunskaper, en högskoleutbildning i ekonomi och en hel vägg full med diplom för att exempelvis hantera skiftgången för hamnarbetare?

Är det inte snarare så att personen i fråga bör ha stark personkännedom och en strategisk bakgrund? Så att de som blir ledda känner trygghet tillsammans med de utvalda kollegorna och dessutom får kontinuitet i sitt schema så att tiden räcker till även för privatlivet.

Det stannar heller inte vid försäljning och ledarskap. Likartade exempel går hitta mest överallt och jag vill därför räcka upp handen och reflektera en gång för alla. Varför gör vi det vi gör? Varför söker vi oss till just de här kurserna? Jag vet inte hur många gånger jag har lämnat ett seminarium eller en föreläsning med följande frågor i mitt huvud: Var den här utbildningen verkligen till för mig? Eller handlade den snarare om kursledaren som person?

Mina reflektioner landar i uttrycket ”Be the Fourth Man”. Det har jag snappat upp från filmen ”World War Z” som är baserad på en bok med samma namn. Jag ska inte dra hela handlingen här och nu, men en lärdom från filmen är just att utmana det vedertagna – att vara ”the Fourth Man”.

Många gånger enas vi till exempel i grupp om att ”vi borde införa rabattkuponger till alla kunder som köper en viss produkt”. Alla nickar, man skrider till verket och vem vet – det kanske blir en lyckoträff.

Men vid sådana tillfällen kan man i stället utse en person som ska presentera ett alternativ och utmana gruppens tankar, med andra ord, vara ”the Fourth Man”. Något som antingen ställer sig över grundtanken eller som fullständigt slår hål på den. Vad ger då det? Jo, andra synvinklar, eventuella förbättringar eller bäst av allt: en ännu bättre idé på bordet.

Vi ser alla upp till drivna och lyckade personer. Och givetvis ska vi inspireras och ta del av deras kompetenser när vi kan. Men det finns en fara med att ”följa John”. Plötsligt händer det att alla springer åt samma håll, hoppar lika högt och att allt som sägs och görs är det rätta.

Medvind är för enkelt – det är när du springer i motvind som du får perspektiv på saker!

Marco Trajković
Hemmakväll