Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Axfoods mässa jubilerar – fem år på torra land

_FAH1945

_FAH1945

Axfoods mässa jubilerar i helgen

Det är fem år sedan Axfood steg i land med sin mässa. Flyttade den från hav till land och succén lät inte vänta på sig. Till den femte upplagan av Servicehandelsdagarna som börjar nu på söndag väntas 1 400 besökare till Svenska mässan i Göteborg.

Kunskap, inspiration och så möjlighet att göra bra affärer. Den 24–25 april samlas hela branschen i Göteborg för årets upplaga av Axfood Närlivs Servicehandelsdagar. Förlagan till dagens mässa hade premiär 1990 och var förlagt till sjöss under namnet Närlivs ombord. 2012 fick den sitt nuvarande namn och flyttades till Elmiamässan i Jönköping och nu blir det tredje året i följd som Svenska mässans anläggningar i Gothia Towers i Göteborg står som skådeplats för de två dagarna.

Årets mässa har ett jubileumstema för att fira fem år på torra land och jubileet till ära blir ytan större än någonsin. 5 100 kvadratmeter öppnas upp i en annan lokal än tidigare år.– Den stora skillnaden mot tidigare år är mässytan. Vi har en ny lokal i år och med den har ytan blivit omkring 1 000 kvadratmeter större, säger Axfoods projektledare Thomas Larsson.
– Det gör att vi kan erbjuda större montrar och ytor till leverantörerna. Bland annat bygger vi upp en hel non food-avdelning till Hall Miba, som tidigare haft en vanlig monter. Det blir en stor nyhet för den här upplagan.

Nytt är också upplägget kring föreläsningar och seminarier. Projektledningen har lyssnat på kundernas önskemål och satt ihop ett program där handfasta branschtips står i centrum.
– Vi gjorde enkäter efter förra året för att ta reda på vad kunderna vill ha. De svar vi fick var att de ville ha mer branschinriktade föreläsning med enkla tips och tricks. Kunden vill snappa upp saker som går att implementera i sin butik omgående. Vi har tidigare haft trendspanare och forskare, men nu blir det föreläsning från verkliga livet. Riktiga exempel, som är enkla att ta till sig, säger Thomas Larsson.

Omkring 1 400 besökare och 140 utställare väntas komma till årets Servicehandelsdagar. Siffror som Thomas Larsson är väldigt nöjd med.                                                                                                                               – Trycket är stort. Antalet utställare är ungefär detsamma som förra året, men det är flera som har gått ihop och så har vi glädjande nog många nya som inte har varit med tidigare. Jag märker av ett betydligt större intresse i år, framför allt från kunderna. Där är efterfrågan väldigt stor och intresset bara ökar och ökar. Man märker att det är många som vill komma hit och träffa kollegor och få inspiration. Och när det gäller dagsbesökare så tror vi på ett uppsving jämfört med i fjol.

Mässan börjar alltså nu på söndag och det är bråda dagar för Thomas Larsson och övriga som arbetar med den. Planeringen började redan i slutet av förra sommaren och nu jobbas det för fullt med att få allting klart.
– Vi hade vårt första uppstartsmöte i projektgruppen i augusti förra året. Sedan dess har det varit lite upp och ner med hur mycket tid man lägger ner. Förra året var vi tre stycken som jobbade internt och bokförde hur mycket tid vi la ner. Då blev det 600 timmar och jag gissar att det blir något liknande i år.