Ledare

Nestlé i jätteaffär

Schweiziska Nestlé stärker sitt affärsområde Nestle Health Science genom förvärvet av några av The Bountiful Co varumärken. I monsteraffären värd 5,75 miljarder USD ingår varumärken som tex Nature’s Bounty, Puritan’s Pride, Solgar och ...

Läs Mer

Nytt samarbete mellan Circle K och Plantagen

Lagom till påskhelgen lanserade Circle K sitt nya samarbete med Plantagen. På åtta stationer i Stockholmsområdet kommer det från i dag att erbjudas ett urval säsongsanpassade blommor, planteringsjord och krukor. Samarbetet är ytterligare ...

Läs Mer

Thomas Gäreskog blir ny etableringschef på Axfood

Thomas Gäreskog, tidigare vd för Hemköp och idag affärsutvecklare inom Axfood, blir ny etableringschef på Axfood. Målet – att fortsätta expandera och växa Axfood-koncernens olika butikskoncept med nya etableringar i hela landet. Tidigare Hemköp-vd:n ...

Läs Mer

Circle K plockar HR-direktör från KICKS

Circle K har som ambition att utmana vad bra service är och kan vara. En av de viktigaste pusselbitarna i den strävan är medarbetarna. Rekryteringen av Maria Tremura innebär att vi nu skalar ...

Läs Mer

Fler vill ansluta sig till Direkten

  Intresset för att ansluta sig till servicehandelskedjan Direkten är stort, trots den svåra situationen handeln nu befinner sig i. Varje månad får Direkten ungefär 15–20 intresseanmälningar för ett medlemskap i Direkten. Det är både ...

Läs Mer

Axfood ökar både omsättning och resultat

Skärmavbild 2021-04-28 kl. 09.47.24

Axfood levererar ett stabilt första kvartal med tillväxt trots höga jämförelsetal samt ett ökat resultat och förbättrad lönsamhet. Willyskedjan och Hemköps franchisebutiker fortsatte att växa mer än marknaden och Dagab uppvisade återigen en imponerande produktivitet. Samtidigt fortsätter satsningar för att utveckla verksamheten och stora steg har tagits inom hållbarhetsområdet.

Vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar delårsrapporten för det första kvartalet 2021:

”Axfood fick en stabil start på det nya året men butiksomsättningstillväxten om 2,4 procent var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal. Utöver en negativ kalendereffekt jämförs detta kvartal med ett första kvartal föregående år som var kraftigt påverkat av bunkringen. Vår e-handelsförsäljning mot konsument fortsätter växa snabbt, och under kvartalet var tillväxten hela 139 procent. Vi har mycket på gång inom alla delar av Axfoodfamiljen för att utveckla vår verksamhet för framtiden och kan idag berätta att vi kommer flytta vårt frukt- och gröntlager från Helsingborg till ett nytt, större och mer effektivt lager i Landskrona med goda möjligheter för framtida expansion och automation.”

Sammanfattning av första kvartalet

  • Axfoodkoncernens nettoomsättning uppgick till 13 203 Mkr (13 067), en ökning med 1,0 procent.
  • Axfoodgruppens butiksomsättning uppgick till 11 757 Mkr (11 483), en ökning med 2,4 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 565 Mkr (544), en ökning med 3,9 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,3 procent (4,2).
  • Periodens resultat uppgick till 430 Mkr (402) och resultatet per aktie före utspädning till 2,16 kronor (1,93).
  • Årsstämman den 24 mars beslutade om en utdelning till aktieägarna om 7,50 kronor (7,25) per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i två utbetalningar i mars och september om 3,75 kronor vardera.
  • Kvartalet präglades fortsatt av rådande coronapandemi och möter föregående års bunkringseffekt.