Amelie de Geer kommer närmast från Coop Danmark där hon i 11 år arbetat i ledande positioner, senast som Category Director Food & Near Food.
Amelie de Geer är 41 år och tog en pol mag i business administration vid Uppsala universitet 2002. Hon började sin karriär redan samma år som Management Trainee på Carlsberg Sweden AB. Två år senare blev hon controller för detalj- och servicehandel inom Carlsberg Danmark. 2007 blev hon ansvarig för analys och beslutsstöd åt ledningen för Carlsbergägda House of Beer.
2009 värvades Amelie de Geer till Coop Danmark, där hon bland annat ansvarade för byggandet av en förpackningsanläggning för charkprodukter på Jylland, ett projekt värt omkring 500 miljoner kronor. Hon blev därefter ansvarig för att utveckla företagets strategi för nätförsäljning av non food-produkter och chef för 25 anställda.
2012 fick Amelie de Geer ansvar för Coop Danmarks lojalitetsprogram som återlanserades på ny digital plattform 2013. 2015 blev hon kategorichef för mejeri, bröd och frysta produkter och därefter Category Director Fresh Food and Meals. I fjol blev hon Category Director för Food & Near Food med 80 anställda som servade Danmarks 1 100 butiker. Hon tog då också plats i ledningsgruppen.
Den spikraka karriären har gett henne en omfattande erfarenhet inom strategiskt inköp, varuflöde och ledarskap. Amelie tillträder sin nya roll den 1 juni 2020 och kommer att ingå i företagsledningen. Håkan Åkerström, vd Bergendahls Food, är mycket nöjd med rekryteringen:
– Amelie har en imponerande bakgrund och de egenskaper vi söker. Vi har en spännande resa framför oss inom Bergendahls Food och jag är säker på att Amelie kommer att leda utvecklingen av sortiment & inköpsavdelningen på ett mycket framgångsrikt sätt, säger Håkan Åkerström.
Amelie de Geer efterträder Mats Sjödahl, som fortsätter på Bergendahls Food som Senior Advisor under två år. Hon är också mentor inom livsmedelsbranschens nätverk Ladies of FMCG, som bland annat verkar för ökad jämställdhet.
Leif Holmkvist