Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Apr 2019 KvalitetsingenjörHar du en stor passion för mat och hållbarhet? Vill du vara med och göra skillnad? Kavli är inte ett företag som alla andra. Vi...
  • 15 Apr 2019 Customer Innovation Manager – DairyDescription We are looking for a Customer Innovation (CI) Manager Europe – Dairy AAK is one of the leading producers of high value-adding vegetable oils and...
  • 15 Apr 2019 Junior KAMDu kommer att tillhöra vårt duktiga Commercial Nordics-team, som idag består av 9 ambitiösa och duktiga personer. Tjänsten är placerad på huvudkontoret vid Dockan i Malmö. Som Junior...
  • 12 Apr 2019 Global Product and Market Manager – Plant Based DairyFoodjob Nordic is looking for a commercially strong industry professional for AAK – the world-leading supplier of value-adding specialty fats for the food industry. AAK...
  • 12 Apr 2019 Vi söker livsmedelsinspektörerOm arbetsplatsen Nyköpings kommun har som mål att växa med 700 nya medborgare per år. Att växa innebär en rad spännande möjligheter men också nya...
  • 08 Apr 2019 Distriktschef Exotic Snacks – Falun/GävleA BETTER CHOICE Med våra egna varumärken Exotic Snacks och Gårdschips är vi idag marknadsledande inom natursnacks och premiumsnacks. Vi har ett brett sortiment av...

Vita snuset ska lyfta med tobaksjättens hjälp

epokallabred

epokallabred

Vita snuset ska lyfta med tobaksjättens hjälp

I januari köptes Winnington, företaget bakom vit tobak, upp av British American Tobacco. Och med tobaksjätten i ryggen hoppas den svenska tillverkaren nu att deras Epok ska nå nya höjder. Både i Sverige och utomlands.

Tillverkad av samma tobaksblad, men försedd med helt andra egenskaper än den traditionella varianten. Vit tobak har etablerat sig som ett alternativ till brun tobak och uppvisar en stark tillväxt på snusmarknaden. Så pass stark att British American Tobacco, näst Philip Morris världens största tobaksbolag, köpte upp företaget bakom innovationen, svenska Winnington, tidigare i år.
– Det här visar tydligt att vi har lyckats med vit tobak. Det är svårt att hitta nya konsumenter för brun tobak, men genom affären breddar BAT sin portfölj och får en innovativ produkt som stärker dem ytterligare, säger Christian Bauer, försäljningschef på Winnington.
– Och för vår del innebär det här att vi nu kan dra nytta av deras kundnätverk och få integrera våra produkter i deras befintliga sortiment. Dessutom har de en fantastisk innovationsavdelning som gör att vi kommer att kunna utveckla nya produkter snabbare framöver.

Snart tre år har gått sedan Winnington lanserade världsnyheten Epok. Det allra första snuset som tillverkats av den vita tobak som företaget har patent på. Genom att filtrera tobaken i betydligt fler steg än vid tillverkning av vanlig brun tobak skapas en produkt som är mjukare, mer porös och som renats från långt fler ämnen. Under processen försvinner dessutom all doft och smak från tobaken, i stället smaksätts Epokprillorna i efterhand med aromer som exempelvis lakrits, mint och blåbär.
– Fördelarna med snus av vit tobak är det inte rinner, inte missfärgar tänderna samt att det är mindre skadligt tack vare att många cancerogena ämnen försvinner under reningsprocessen, säger Christian Bauer och fortsätter:
– Dessutom finns det affärsmässiga fördelar för handlaren. Vårt snus innehåller inte lika mycket vätska som brun tobak och kan därför säljas utanför kyl. Därtill är hållbarhetstiden tre gånger som lång som för annat snus.

Nya egenskaper lockar nya målgrupper och med Epok har Winnington valt att inte satsa på de traditionella snusarna. I stället vill företaget få kvinnor att fimpa sina cigaretter.
– Vi vänder oss till morgondagens snusare. Till personer som vill sluta röka, men som fortsatt vill ha sitt nikotinbegär stillat. Därmed skulle jag säga att vår huvudsakliga målgrupp är män mellan 20 och 35 år samt kvinnor från 20 och upp till 45 år. Vi hoppas och tror att väldigt många rökare, inte minst kvinnor, kommer att gå över till vitt snus eftersom det är ett mindre skadligt alternativ. Vår målsättning på sikt är att en procent av alla rökande svenskar ska gå över till Epok.

Och i den riktning rör sig också Sverige. Snus ökar generellt och den kategori som Epok tillhör, smaksatt portionssnus, uppvisar den allra starkaste tillväxten. I dag står den för omkring 14 procent av landets totala snusmarknad och enligt Nielsens mätning från vecka 47 förra året har Epok en värdeandel på 3,2 procent inom kategorin.
– Vi ökar kontinuerligt. Hos både stora och små aktörer, säger Christian Bauer och fortsätter:
– Som enda aktör har vi valt att använda oss av två distributionspartners. Förutom SMD Logistics samarbetar vi även med Bonver och via dem når vi än fler kunder. Kunder som av olika anledningar vill handla från en grossist som även erbjuder andra varor än bara tobak.

Men det är inte bara inom landets gränser som Winnington är verksamt. Epok finns även i vårt västra grannland Norge och i Österrike, Finland och på Island säljer företaget det nikotinfria snuset Kickup Real White.
– Vi har haft en extrem utveckling i Norge. På ett och ett halvt år har vi fått listningar på alla kedjekunder i landet. I dag har vi en marknadsandel där på omkring 2,5 procent, säger Christian Bauer.

Hur ser du då på den närmaste framtiden efter att affären med BAT gått igenom – vad kommer att förändras för er del?
– Det finns inga planer på att flytta fabriken utan den kommer att ligga kvar i Hökerum, mellan Borås och Ulricehamn. Det är business as usual för vår del i dagsläget, men det klart att det kommer att göras en översyn på de sälj- och marknadsfunktioner som vi har i dag, säger Christian Bauer och avslutar:
– Men det är vi som sitter på kunskapen om vit tobak och exponering utanför kyl. Vi känner till grunden och varför intresset finns och hoppas förstås att den spetskompetensen blir kvar inom företaget.

Servicetrender

Servicetrender