Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Aug 2019 Kvalitets- och miljöingenjörTjänsten som kvalitets- och miljöingenjör innebär att stötta verksamheten med HACCP och kvalitetssäkring av våra produkter samt miljöfrågor. Du kommer att utveckla och delta i vårt...
  • 22 Aug 2019 Fazer Bageri söker en Produktutvecklare till EskilstunaFazer-koncernen är ett familjeföretag grundat 1891; då öppnade Karl Fazer sitt första konditori i Helsingfors. I dag har Fazer-koncernen verksamhet i åtta länder och skapar...
  • 19 Aug 2019 KvalitetsansvarigHärryda Karlsson är ett familjeföretag som fyllde 100 år 2018. Vi har en stark tillväxtkurva och söker därför efter en Kvalitetsansvarig som kan hjälpa oss...
  • 14 Aug 2019 Kvalitetscontroller (Quality Assurance Officer) till vår anläggning i KristianstadDetta är vi För oss får bara det bästa hamna på gaffeln. Det betyder att vi strävar efter att erbjuda välsmakande produkter med hög kvalitet...
  • 12 Aug 2019 LivsmedelsinspektörOm arbetsplatsen Professionalism, arbetsglädje och respekt – Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet...
  • 06 Aug 2019 Ekonomiassistent 75 %Credin Sverige AB utvecklar, tillverkar och marknadsför råvaror för främst bagerier och konditorier, men även för choklad- och konfektyrindustrin samt livsmedelsindustrin. Vi är idag en...

Tillsammans gör vi skillnad

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 09.15.26

Tillsammans gör vi skillnad

Det började i enkel skala på sensommaren förra året. Med flygblad och strejkplakat utanför Riksdagshuset på Riddarholmen i Stockholm. En vinter senare har 16-åriga Greta Thunbergs ställningstagande spridit sig långt utanför Sveriges gränser.

På flera platser runt om i Europa har hon samlat tusentals andra människor som inte heller tänker ge sig förrän politikerna tagit klimathotet på allvar. Hennes insatser har uppmärksammats stort. Nu senast av Svenska Europarörelsen som utsåg Greta Thunberg till Årets europé. I motiveringen står bland annat att hon ”lyckats mobilisera en hel generation.”

Det här engagemanget inspirerar och visar dessutom på styrkan i att arbeta tillsammans. Gemensamma initiativ kan verkligen åstadkomma förändring och jag är övertygad om att det gäller även för oss i servicehandeln.

Om vi hjälps åt har vi alla möjligheter att göra skillnad. För miljön till exempel. EU fattade nyligen beslut om att införa det så kallade engångsplastdirektivet. Det förbjuder vissa engångsartiklar av plast och påbjuder en minskning av andra. Allt som allt ställer det krav på oss i branschen att ta ansvar för miljön.

Som en del i det arbetar våra butikskedjor Pressbyrån och 7-Eleven sedan i våras med stiftelsen Håll Sverige Rent. Tillsammans driver vi kampanjen ”Hejdå engångsmugg” som bland annat innefattar en rabatt på kaffe och andra varma drycker för de kunder som tar med sig en egen mugg till våra butiker. Målet är att minska antalet engångsmuggar i butikerna med fem procent under det första året. Det motsvarar omkring en halv miljon muggar.

Mycket plast – men bara ett första steg. För nu hoppas vi att fler kedjor och butiker ansluter sig till kampanjen och att vi tillsammans kan skapa andra initiativ. Dels för att minska plastanvändningen i samhället, dels för att göra annat för att förbättra vår miljö.

Jag tycker mig känna att förändringens vind blåser allt starkare på det här området. Fler och fler vill hjälpa till och dra sitt strå till stacken. Och det är precis vad som behövs.

Om vi alla är mer öppna och positiva i klimatarbetet kommer vi att få med oss även kunderna på tåget. Med genomtänkta och offensiva kampanjer kan vi få dem att fatta köpbeslut som är bättre för miljön. Bättre för oss alla. Tillsammans kan vi i servicehandeln göra skillnad. Stor skillnad.

Mariette Kristenson
Vd för Reitan Convenience i Sverige

Servicetrender

Servicetrender