Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 20 Jun 2019 Vi söker en erfaren livsmedelskonsult!Herax Food Solutions AB är ett konsultföretag som specialiserat sig kring frågor om livsmedelssäkerhet, kvalitet och märkning av livsmedelsprodukter samt kemikalier. Uppdragsgivarna finns både i...
  • 18 Jun 2019 Utvecklingsingenjör till Culinar och KockensCulinar erbjuder livsmedelsproducenter idéer, kunnande och produktutveckling samt ett brett sortiment av kundunika produkter, råvaror och ingredienser för smak, konsistens och funktion. Vi har lång...
  • 14 Jun 2019 KvalitetskoordinatorVi behöver förstärka vårt team som arbetar med kvalitet och hållbarhet. Vi söker nu en Kvalitetskoordinator med stort engagemang som vill vara med att driva...
  • 11 Jun 2019 ”Grön” produktutvecklare med känsla för smak och texturCulinar växer och därför söker vi en ny produktutvecklare till vår utvecklingsavdelning med 12 personer. Vi har under flera år arbetat inom kategorierna Kött &...
  • 07 Jun 2019 Juniorsäljare DVHInstore Business söker för Ekologiska Säljbolagets räkning: Driven Juniorsäljare/merchandise som vill växa in i, och utvecklas i rollen som fältsäljare tillsammans med oss på Ekologiska...
  • 07 Jun 2019 Fältsäljare DVH till nytt distriktDrivs du av ”att göra skillnad”? Vill du bidra till ett bättre och mer hållbart samhälle genom att tillgängliggöra ekologiska produkter? Då passar du in...

Tillsammans gör vi skillnad

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 09.15.26

Tillsammans gör vi skillnad

Det började i enkel skala på sensommaren förra året. Med flygblad och strejkplakat utanför Riksdagshuset på Riddarholmen i Stockholm. En vinter senare har 16-åriga Greta Thunbergs ställningstagande spridit sig långt utanför Sveriges gränser.

På flera platser runt om i Europa har hon samlat tusentals andra människor som inte heller tänker ge sig förrän politikerna tagit klimathotet på allvar. Hennes insatser har uppmärksammats stort. Nu senast av Svenska Europarörelsen som utsåg Greta Thunberg till Årets europé. I motiveringen står bland annat att hon ”lyckats mobilisera en hel generation.”

Det här engagemanget inspirerar och visar dessutom på styrkan i att arbeta tillsammans. Gemensamma initiativ kan verkligen åstadkomma förändring och jag är övertygad om att det gäller även för oss i servicehandeln.

Om vi hjälps åt har vi alla möjligheter att göra skillnad. För miljön till exempel. EU fattade nyligen beslut om att införa det så kallade engångsplastdirektivet. Det förbjuder vissa engångsartiklar av plast och påbjuder en minskning av andra. Allt som allt ställer det krav på oss i branschen att ta ansvar för miljön.

Som en del i det arbetar våra butikskedjor Pressbyrån och 7-Eleven sedan i våras med stiftelsen Håll Sverige Rent. Tillsammans driver vi kampanjen ”Hejdå engångsmugg” som bland annat innefattar en rabatt på kaffe och andra varma drycker för de kunder som tar med sig en egen mugg till våra butiker. Målet är att minska antalet engångsmuggar i butikerna med fem procent under det första året. Det motsvarar omkring en halv miljon muggar.

Mycket plast – men bara ett första steg. För nu hoppas vi att fler kedjor och butiker ansluter sig till kampanjen och att vi tillsammans kan skapa andra initiativ. Dels för att minska plastanvändningen i samhället, dels för att göra annat för att förbättra vår miljö.

Jag tycker mig känna att förändringens vind blåser allt starkare på det här området. Fler och fler vill hjälpa till och dra sitt strå till stacken. Och det är precis vad som behövs.

Om vi alla är mer öppna och positiva i klimatarbetet kommer vi att få med oss även kunderna på tåget. Med genomtänkta och offensiva kampanjer kan vi få dem att fatta köpbeslut som är bättre för miljön. Bättre för oss alla. Tillsammans kan vi i servicehandeln göra skillnad. Stor skillnad.

Mariette Kristenson
Vd för Reitan Convenience i Sverige

Servicetrender

Servicetrender