Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 27 May 2019 Livsmedelsinspektör till Miljöförvaltningen Uppsala kommunÄr du en erfaren livsmedelsinspektör som trivs i rollen och uppnår resultat? Vill du göra livsmedelskontrollen mer verkningsfull i enlighet med god kontrollsed? Välkommen med...
  • 24 May 2019 Application Specialist, nutritional and functional ingredientsAre you an application specialist and a foodie with experience in project management and sales?  Come join our team as our new Application specialist at...
  • 20 May 2019 Fältsäljare DVH & SVH, distrikt StockholmMovement Sales Partner AB ingår i Movement Group och är ett av de ledande säljbolagen på den svenska dagligvaru-/servicehandels-/foodservicemarknaden. Vi har drygt 120 engagerade medarbetare...
  • 20 May 2019 Storkundssäljare/ AffärsutvecklareSmartShop maximerar butikernas lönsamhet genom att erbjuda säkra och integrerade säljsystem. SmartShop Scandinavia AB har varit verksamma inom dagligvaruhandeln sedan 2001 och idag används SmartShops...
  • 20 May 2019 KvalitetssamordnareEwerman ingår i Greenfoodgruppen som 2018 omsatte ca 4,7 miljarder kronor och har drygt 1000 anställda. Verksamheten är bred och inom våra fyra affärsområden är...
  • 15 May 2019 Dairy Customer Innovation Manager – EuropeDescription We are looking for an experienced Dairy Customer Innovation Manager Europe AAK is one of the leading producers of high value-adding vegetable oils and fats. AAK...

Så får du en bra start på året

Göran Sandahl krönikör Bild4

Så får du en bra start på året

Maten är uppäten, klapparna öppnade och granen har kastats ut. Julen är över för den här gången och nu är det nya året här. Vad får du för tankar? ”Nytt år – nya möjligheter”? Nyårslöften som ska infrias? Samma saker dyker upp även i mitt huvud, men präglad av mitt arbete tänker jag förstås även på handeln.

Januari förknippas ofta med tomma plånböcker. Och visst kostar årssluten på, men ändå fortsätter svenskarna att handla under ”årets fattigaste månad”. Sällanköpshandeln lockar med reor och i dagligvaruhandeln har januariförsäljningen gått framåt de senaste åren.

Servicehandeln då? Hur inleds året här? På ett bra sätt, tror jag. Åtminstone för den som tar vara på kundernas köpsignaler. För den som gör det lätt för konsumenterna att fatta snabba och enkla beslut. Ja, den som lever upp till namnet convenience – bekvämlighetshandel – helt enkelt.

Hur gör vi då det? Hur ser vi till att uppmuntra till köp? Här menar jag att vi måste våga ställa om våra butiker efter säsong. Gjorde du det inför julen? Lyfte du fram chokladaskar, lotter och andra passande julklappar? Bra så. Nu gäller det att fortsätta på samma vis – fast med ett annat utbud.

Gå till dig själv. Vad konsumerar du i januari? Har du avgett nyårslöftet att äta bättre? Träna mer? Sluta snusa? Du är inte ensam. Lyft fram produkter i tiden såsom nyttiga mellanmål och nikotinfritt snus.

Jobbar du med fast food och varma drycker? Bjud dina kunder på fika och en kopp kaffe för att få dem att stanna längre i butiken i stället för att gå ut i kylan. Då kommer du att se att både det ena och det andra åker med. Har du möjlighet att sälja säsongsvaror som exempelvis halkskydd? Grattis! Det kommer att bli ett fint tillskott i kassan.

För att få en så bra start som möjligt på det nya året tycker jag att du ska fundera över följande frågor. Vad är extra viktigt för just din butik vid just den här tiden på året? Vilka produkter sålde bra i början av det förra året? Ingen känner dina kunder bättre än du.

Och vad kan du göra annorlunda den här gången? Är det något segment du har missat tidigare – eller går det att presentera det befintliga sortimentet på ett mer attraktivt sätt? Tänk ett par varv extra. Det kommer du att tjäna på.

Servicetrender

Servicetrender