Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Aug 2019 Kvalitets- och miljöingenjörTjänsten som kvalitets- och miljöingenjör innebär att stötta verksamheten med HACCP och kvalitetssäkring av våra produkter samt miljöfrågor. Du kommer att utveckla och delta i vårt...
  • 22 Aug 2019 Fazer Bageri söker en Produktutvecklare till EskilstunaFazer-koncernen är ett familjeföretag grundat 1891; då öppnade Karl Fazer sitt första konditori i Helsingfors. I dag har Fazer-koncernen verksamhet i åtta länder och skapar...
  • 19 Aug 2019 KvalitetsansvarigHärryda Karlsson är ett familjeföretag som fyllde 100 år 2018. Vi har en stark tillväxtkurva och söker därför efter en Kvalitetsansvarig som kan hjälpa oss...
  • 14 Aug 2019 Kvalitetscontroller (Quality Assurance Officer) till vår anläggning i KristianstadDetta är vi För oss får bara det bästa hamna på gaffeln. Det betyder att vi strävar efter att erbjuda välsmakande produkter med hög kvalitet...
  • 12 Aug 2019 LivsmedelsinspektörOm arbetsplatsen Professionalism, arbetsglädje och respekt – Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet...
  • 06 Aug 2019 Ekonomiassistent 75 %Credin Sverige AB utvecklar, tillverkar och marknadsför råvaror för främst bagerier och konditorier, men även för choklad- och konfektyrindustrin samt livsmedelsindustrin. Vi är idag en...

Pressbyrån startar valutaväxling

Pressbyrån startar valutaväxling

T.I.D Tre bokstäver som tillsammans bildar svenskarnas kanske största bristvara. Tid. Det är den många av oss jagar. Tiden. Hur gärna vi som verkar i servicehandelbranschen än vill kan vi inte sälja en påse tid. Tro mig, det skulle vara branschens största säljsuccé någonsin! Men det finns annat vi kan göra. Vi ser en trend i hur konsumenter ställer högre och högre krav på tillgänglighet och service. Upplever man vardagen som stressig, vilket många gör, så underlättar det livet väsentligt om man kan klara många olika sorters ärenden på ett och samma ställe. Kort sagt: det sparar tid. Jag är övertygad om att vi de närmaste åren kommer att se många nyheter inom servicehandeln som går ut just på att underlätta livet för kunderna. Låt mig ta ett aktuellt exempel från min kedja: Svenskarna reser mer och mer, framför allt till länderna i Norden och i Västeuropa. I genomsnitt gör svenskarna en miljon utlandsresor per månad, vilket även innebär en ökad efterfrågan på utländsk valuta. Kortanvändningen i Sverige är extremt hög men i de flesta länder ute i världen är fortfarande kontanter det vanligaste betalningssättet. När Pressbyrån funderade hur det skulle gå att förbättra servicen mot kunderna – och hjälpa dem att spara tid – dök en idé upp. Pressbyrån erbjuder därför från i vår valutaväxling. Kunden som handlar en tidning, kaffe och lite godis kan lägga sin valutabeställning på Pressbyrån för att sedan hämta ut den två till tre vardagar senare hos sitt postombud. Den totala marknaden för växling av kontanter år 2016 förväntas vara 35 miljarder kronor, varav 25 miljarder kronor är växling till utländsk valuta (SCB; Quartz+Co analys). Ute i landet är det långt mellan växlingskontoren, bankkontoren blir allt färre och drar dessutom ned på sina kontanthanteringstjänster. Forex äger idag 85 procent av valutaväxlingsmarknaden –w men har bara 80 fysiska kontor. Pressbyrån har mer än dubbelt så många butiker, för att inte tala om postombuden som finns på 1 600 olika ställen runt om i landet. Med den breda täckning Pressbyrån har över Sverige, och sina centrala lägen, blir valutaväxling en naturlig förlängning av övriga tjänster som förenklar svenskarnas vardagsliv. Precis som samarbetet med ett telekomföretag, där kunderna kan köpa mobilen på nätet för att sedan hämta ut den direkt i butik, så blir valutaväxlingen ett steg mot att bredda convenience-branschens erbjudande ännu mer.
Nästan som att sälja lite tid!

Magnus Carlsson

Magnus Carlsson

Servicetrender

Servicetrender