Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Apr 2019 KvalitetsingenjörHar du en stor passion för mat och hållbarhet? Vill du vara med och göra skillnad? Kavli är inte ett företag som alla andra. Vi...
  • 15 Apr 2019 Customer Innovation Manager – DairyDescription We are looking for a Customer Innovation (CI) Manager Europe – Dairy AAK is one of the leading producers of high value-adding vegetable oils and...
  • 15 Apr 2019 Junior KAMDu kommer att tillhöra vårt duktiga Commercial Nordics-team, som idag består av 9 ambitiösa och duktiga personer. Tjänsten är placerad på huvudkontoret vid Dockan i Malmö. Som Junior...
  • 12 Apr 2019 Global Product and Market Manager – Plant Based DairyFoodjob Nordic is looking for a commercially strong industry professional for AAK – the world-leading supplier of value-adding specialty fats for the food industry. AAK...
  • 12 Apr 2019 Vi söker livsmedelsinspektörerOm arbetsplatsen Nyköpings kommun har som mål att växa med 700 nya medborgare per år. Att växa innebär en rad spännande möjligheter men också nya...
  • 08 Apr 2019 Distriktschef Exotic Snacks – Falun/GävleA BETTER CHOICE Med våra egna varumärken Exotic Snacks och Gårdschips är vi idag marknadsledande inom natursnacks och premiumsnacks. Vi har ett brett sortiment av...

Krönika: Viktigt att vidga sina vyer

Magnus-Carlsson - Kopia

Magnus-Carlsson - Kopia

Viktigt att vidga sina vyer

I dag kan man sköta sin mathandling med ett enkelt klick på nätet, ändå föredrar många känslan av att strosa runt bland färska råvaror på en marknad. Med samma enkla klick når vi även musikhistoriens alla låtar, ändå uppskattar allt fler känslan av att lyssna på sin favoritskiva på en gammal, hederlig vinylspelare? Och vem hade, i denna högteknologiska tidsålder, kunnat tro att det skulle vara så populärt att träna genom att springa i gyttja och klättra i hinderbanor?

Tillbaka till grunderna. Denna motreaktion fascinerar mig och jag märker av den även hos oss på Pressbyrån. Våra kunder har tillgång till närmast gränslöst mycket information digitalt, ända väljer många av dem ”äkta vara” i form av en tidning eller ett magasin.

Det gillar vi förstås, inte minst eftersom att det påminner oss om våra rötter. Om hur det hela började en gång i tiden. I dag är utbudet stort i våra butiker, men när verksamheten drog i gång i början av det förra seklet var det ju, som vårt namn antyder, tidningar som gällde.

Jag tror att den utvecklingen, återgången eller vad man du vill kalla den är av godo. Dagens samhälle strävar ständigt efter snabbare och mer effektiva sätt att sprida information och en av lösningarna stavas algoritmer. Algoritmer som styr vilken information som ska riktas till vilken person.

Det finns fördelar med dem, men det finns tveklöst också nackdelar. Den skräddarsydda information vi stöter på i sociala medier motsäger sällan eller aldrig vår verklighetsuppfattning, utan bekräftar den enbart. När man sedan läser att åtta av tio svenskar uppger att de ständigt surfar på samma sajter, ständigt använder sig av endast ett fåtal olika appar, är det lätt att förstå den ”filterbubbla” som många nu riktar kritik mot. Som många nu känner ett ökat behov och längtan efter att stiga ut ur. För att vidga sina vyer, för att ta del av andra perspektiv.

Missförstå mig rätt. Vi på Pressbyrån gillar verkligen den tekniska utvecklingen. Vi gillar verkligen hur den kan hjälpa oss med att i vår tur hjälpa våra kunder. Som i vår största butik, på T-centralen i Stockholm. Där har vi nu infört en själv-checkout, kassor där kunderna själva sköter betalningen och på så vis sparar tid.

Sådant är fantastiskt att kunna erbjuda våra kunder, men ibland är det härligt att saker och ting får vara som de är. Och därför har vi bådadera. Bara några steg från dessa moderna kassor hittar du just hyllorna med våra tidningar och magasin. I runda slängar 2 500 olika titlar att välja mellan. Allt från utländska, smala specialutgåvor till bredare magasin. Att kunna erbjuda den sortens produkter känns för mig lika aktuellt i dag som när vår första kiosk öppnade 1903.

Magnus Carlsson
Magnus Carlsson är sedan 2008 vd för Reitan Covenience Sweden AB med kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven.

Servicetrender

Servicetrender