Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Apr 2019 KvalitetsingenjörHar du en stor passion för mat och hållbarhet? Vill du vara med och göra skillnad? Kavli är inte ett företag som alla andra. Vi...
  • 15 Apr 2019 Customer Innovation Manager – DairyDescription We are looking for a Customer Innovation (CI) Manager Europe – Dairy AAK is one of the leading producers of high value-adding vegetable oils and...
  • 15 Apr 2019 Junior KAMDu kommer att tillhöra vårt duktiga Commercial Nordics-team, som idag består av 9 ambitiösa och duktiga personer. Tjänsten är placerad på huvudkontoret vid Dockan i Malmö. Som Junior...
  • 12 Apr 2019 Global Product and Market Manager – Plant Based DairyFoodjob Nordic is looking for a commercially strong industry professional for AAK – the world-leading supplier of value-adding specialty fats for the food industry. AAK...
  • 12 Apr 2019 Vi söker livsmedelsinspektörerOm arbetsplatsen Nyköpings kommun har som mål att växa med 700 nya medborgare per år. Att växa innebär en rad spännande möjligheter men också nya...
  • 08 Apr 2019 Distriktschef Exotic Snacks – Falun/GävleA BETTER CHOICE Med våra egna varumärken Exotic Snacks och Gårdschips är vi idag marknadsledande inom natursnacks och premiumsnacks. Vi har ett brett sortiment av...

Hur blir det roligt och lönsamt i längden?

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 09.15.26

Hur blir det roligt och lönsamt i längden?

Individuell frihet eller toppstyrning? När en stor skara egenföretagare samlas under en och samma flagg finns det två vägar att välja. Antingen fattas besluten på toppen – någon pekar med hela handen varpå företagarna får rätta in sig i ledet – eller så ges den enskilde franchisetagaren förtroende att själv ta initiativ. Jag vet vilken väg vi väljer.

Varmt välkommen till min första krönika i Servicetrender. Jag heter Mariette Kristenson och tillträdde i höstas som vd för Reitan Convenience i Sverige. Tidigare hade jag motsvarande roll i Norge, men efter sex år i vårt västra grannland är jag nu hemma igen.

Hemma igen med det inspirerande uppdraget att förstärka vår värderingsstyrda företagskultur. I en organisation som rymmer omkring 400 egenföretagare samt ett servicekontor med 140 medarbetare går det nämligen inte ha toppstyrda beslutsvägar. Eller rättare sagt: Det går, men jag tror inte att det är så det blir roligt och lönsamt i längden.

Framgång når vi genom att vi bygger handlingskraftiga medarbetare som känner tillit och tar ansvar och på så vis skapar stora resultat. Det blir möjligt när vi har gemensamma värderingar och målbilder. Utifrån dessa arbetar vi tillsammans, men med stor frihet för individen att själv ta tillvara och utveckla sina styrkor och kompetenser.

Hur implementeras då detta i praktiken? Genom att vi har gemensamma värderingar och att alla ledare föregår med gott exempel och lever som vi lär. Som ledare måste vi se till att alla i organisationen känner att de har tillit och ge dem självförtroende att själva fatta beslut på egen hand. Det är fantastiskt när medarbetare och franchisetagare stolt presenterar projekt de själv har initierat och bara längtar efter att genomföra i praktiken. Då är förutsättningarna för att lyckas stora goda och vi unnar och beundrar de stora prestationer som följer.

Vi har en spännande tid framför oss och min ambition är att dela med mig av mina reflektioner kring initiativ som föds ur en värderingsstyrd företagsmiljö och ett ledarskap som tillåter människor att växa och vara kreativa.

Kul att du hänger med!

Mariette Kristenson
Vd för Reitan Convenience i Sverige

Servicetrender

Servicetrender