Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 12 Dec 2018 KostchefArbetsplatsen I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande...
  • 11 Dec 2018 ProduktionsplanerareÄr du en ansvarsfull, analytisk och strukturerad person med genuint intresse av produktionsplanering? Vi söker nu en medarbetare till vår avdelning Supply Chain för att...
  • 11 Dec 2018 Produktionsarbetare till pulveravdelningenVill du ha ett jobb där du får tillverka brödbaser och andra ingredienser för bakning? Har du erfarenhet av att jobba inom produktion, industri eller...
  • 10 Dec 2018 Produktutvecklare till VästeråsHFG Sverige söker nu en driven och engagerad Produktutvecklare till Västerås Har du ett brinnande intresse för och kunskap om livsmedel, produktion, kvalitet, hållbarhet och...
  • 10 Dec 2018 Vikarierande Kvalitetsspecialist till NorrmejerierNorrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 380 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och...
  • 10 Dec 2018 Livsmedelstekniker till UppsalaNomor söker Livsmedelstekniker- matsäkerhet, placeringsort Uppsala Om Nomor AB (publ) Nomor är ett publikt svenskt aktiebolag och Sveriges näst största företag inom skadedjurskontroll och matsäkerhet. Vi...

Hetaste drycken i New York

NY

NY

 

Hetaste drycken i New York

I New York bär man med sig sin dryck. Alla som varit där, eller för all del sett filmer, känner igen det. Man grabbar en coffee-to-go eller en färskpressad apelsinjuice och så dricker man den i flykten. Eller för all del på en parkbänk. I en stad där pulsen kanske är högre än någon annanstans på jorden hör det liksom till att utnyttja tiden. Lunch kan ätas i hissen upp till kontoret på 54:e våningen och kaffet, förstås, tar man medan man är på väg någon annanstans. Som så mycket annat som startar i USA i allmänhet och i New York i synnerhet flyger det snart över Atlanten och blir en del i vår vardag. Det är inte särskilt många år sedan coffee-to-go, som idag är en självklarhet i alla servicebutiker och bensinmackar i Sverige, var en nyhet. Under en promenad i East Village, långt ner på Manhattan, ser man som överallt i USA en massa människor med sina kaffemuggar. Tror man. Tills man plötsligt hör någon prata om ”broth”, buljong, och inser att hälften av dem man ser där inte har kaffe i muggarna längre.
Att byta ut sin coffee-to-go eller sin färskpressade juice mot buljong är nämligen hetast i New York just
nu. De stora massorna dricker förstås fortfarande kaffe, men de som vill vara rätt och visa att de har koll väljer buljong. Och så som trender brukar vandra finns den varma – och nyttiga – drycken säkert snart i en butik nära dig på den här sidan Atlanten också.
Allt började egentligen sent i höstas när Brodo, buljong på italienska, slog upp sina portar – eller egentligen lucka – i East Village. Ett hål i väggen som serverade alternativ dryck. Svårare än så behöver det inte vara. Succén var total. Folk köade, och köar fortfarande, utanför och trendiga bloggare skriver om fenomenet och plötsligt börjar vakna butiksinnehavare runt om på Manhattan skylta med sin buljong. På få platser på jorden är man nämligen så snabba på att plocka upp trender som på det
trendkänsliga Manhattan. Att de andra buljongerna, enligt hardcorebuljongdrickarna, inte går att jämföra med Marco Canoras buljong ur Brodo-muggar är en annan sak. För Marco Canora, som äger och driver Brodo, är det här nämligen inget nytt. Med en italiensk mamma som alltid kokade egen buljong
till allehanda rätter och den egna restaurangen Hearth där buljongkoket pågått i mer än tio år har
han stor erfarenhet av buljongens
fördelar.

Brodo

Marco Canora

– I hela USA finns ett intresse av att bry sig mer om vad man stoppar i sig. Det är fantastiskt och jag är väldigt glad att få vara en del av det. Det finns många hälsofördelar eftersom buljongen innehåller proteiner och aminosyror och hjälper matsmältningen. Jag mår bra av buljong men även om man struntar i hälsovinsterna så är det gott, värmande och tillfredsställande. Marco Canora tycker att en mugg buljong passar när som helst och själv ser han det också som en måltidsersättning för att hålla vikten.
– Vi äter alla för mycket, särskilt New Yorkers, konstaterar
han. Marco Canora säger att receptet egentligen är pinsamt enkelt: koka ben och vatten och tillsätt grönsaker och olika smaksättningar. Gurkmeja är en stående ingrediens i Canoras buljong. Och rostad vitlökspuré, ingefärajuice, rödbetskvass, te på shiitakesvamp…
Hm, pinsamt enkelt var det!
På sin restaurang Hearth har Canora gjort sin egen buljong i mer än tio år. Den väldiga grytan står i källaren och är bas till mycket på menyn.
– Varje gång jag kommer in tar jag mig en kopp som jag sen dricker under arbetet. Det är just detta han vill åt, att skapa en helt ny varm take-away-dryck, en ny kategori som han säger själv.
– Jag vill att folk som vandrar på gatorna med kaffemuggar med plastlock ska promenera omkring och dricka buljong i stället. Inte te eller Gatorade. Mycket för hälsoeffekterna, men mest för att det är så gott och att det finns något tillfredsställande med att smådricka på en het kopp buljong. Det är något vi behöver i livet. På Brodo, som är just bara en lucka i väggen på First Aveneu runt hörnet från Hearths på 12th Street serveras muggar i small, medium och large och priserna ligger någonstans mellan 25 och 50 kronor, 70–80 med tillbehör.
Med andra ord är ekonomin i detta lika god som buljongen. Marco Canora har tveklöst startat en rörelse och ser många utvecklingsmöjligheter. De möjligheterna blir inte sämre av att andra hakar på trenden.
Skådespelaren Gwyneth Paltrow, som har en tydlig hälsoprofil, har hyllat både buljong och Brodo och ser buljong som en viktig del av sin diet. Hon, som slog igenom på 90-talet och bland annat fick en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll i Shakespeare In Love, är ständigt
aktuell i nya filmer. Nu närmast i actionkomedin Mortdecai.
Det betyder att hon ofta intervjuas och att hon då gång på gång råkar nämna buljong som sin nya favoritdryck bidrar till trenden. Att hon är kompis med ikonen Madonna gör inte saken sämre. Den tunna soppa på fläsk-, biff-, fisk- eller kycklingben som en gång kokades av mormödrar och farmödrar över hela världen har utan tvekan fått en renässans. Inte bara i New York, förresten. På andra sidan USA, i lika trendkänsliga Kalifornien, har spelarna i basketlaget Los Angeles Lakers en dietist som numera serverar buljong dagligen till spelarna. Och Oregonbaserade livsmedelsföretaget Pacific Foods har introducerat kyckling- och kalkonbuljong på hyllorna till Whole Foodsbutikerna över hela landet.
Ni fattar.
Det sprider sig nu. Fort.
När man går där i East Village känns det helt naturligt att det är just i East Village som det började. Det som förr var ett rätt slummigt område med mycket droger och problem är nu trendigt, restaurangtätt och hett.
Som buljong…

Servicetrender

Servicetrender