Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Aug 2019 Kvalitets- och miljöingenjörTjänsten som kvalitets- och miljöingenjör innebär att stötta verksamheten med HACCP och kvalitetssäkring av våra produkter samt miljöfrågor. Du kommer att utveckla och delta i vårt...
  • 22 Aug 2019 Fazer Bageri söker en Produktutvecklare till EskilstunaFazer-koncernen är ett familjeföretag grundat 1891; då öppnade Karl Fazer sitt första konditori i Helsingfors. I dag har Fazer-koncernen verksamhet i åtta länder och skapar...
  • 19 Aug 2019 KvalitetsansvarigHärryda Karlsson är ett familjeföretag som fyllde 100 år 2018. Vi har en stark tillväxtkurva och söker därför efter en Kvalitetsansvarig som kan hjälpa oss...
  • 14 Aug 2019 Kvalitetscontroller (Quality Assurance Officer) till vår anläggning i KristianstadDetta är vi För oss får bara det bästa hamna på gaffeln. Det betyder att vi strävar efter att erbjuda välsmakande produkter med hög kvalitet...
  • 12 Aug 2019 LivsmedelsinspektörOm arbetsplatsen Professionalism, arbetsglädje och respekt – Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet...
  • 06 Aug 2019 Ekonomiassistent 75 %Credin Sverige AB utvecklar, tillverkar och marknadsför råvaror för främst bagerier och konditorier, men även för choklad- och konfektyrindustrin samt livsmedelsindustrin. Vi är idag en...

En spännande resa är över – nu väntar en ny

Stephan

En spännande resa är över – nu väntar en ny

Sju fantastiska år är över. Jag har nu avslutat mitt uppdrag som vd för Hemmakväll. I och med det vill jag därför nu ta chansen att reflektera över vad jag varit med om på resans gång och dela med mig av detta. Mycket går att koppla till det som just nu sker på många marknader. Etablerade koncept gungar friskt när förändringens vindar blåser och jag hoppas att min tillbakablick ska ge dig som läser värdefull energi och inspiration.

2011 kom jag till en kedja som var marknadsledande inom hyrfilm. Hemmakväll hade då omkring 90 butiker som var inredda på liknande vis. 80–85 procent av ytorna var vigda åt film och spel; dryck, konfektyr och tobak fick samsas om resten.

Det återspeglades också i omsättningen. Varumärkesassociationen var hyrfilm och kollegorna hade gjort ett fantastiskt jobb med att göra företaget till störst på just den punkten. Men vi ville växa. Därför fokuserade vi, under 2011 och 2012, på att utveckla de ätbara koncepten.

Satsningarna gav effekt. De ätbara kategorierna gick framåt, samtidigt som filmen låg stabilt. Vi köpte upp andra butiker och var snart uppe i 108 stycken totalt. Ja, solen sken skönt på oss när en konkurrent gjorde entré på den svenska marknaden i oktober 2012. Som första aktör erbjöd Netflix en digital lösning med film i abonnemangsform till en fast månadskostnad.

Spelreglerna skrevs om och i januari 2013 visade filmen – vår core business – minus 35 procent. Den tidigare så stabila marken under fötterna skakade plötsligt som under en jordbävning. Vad tusan är det som händer? Netflix, tänkte någon, men så var inte fallet. Vår tillbakagång berodde i stället på illegala aktörer som Swefilmer och Dreamfilm. De erbjöd samma filmer som oss – fast gratis och dessutom innan de ens hade haft biopremiär.

Vi ägnade hela 2013 åt att försöka bromsa utvecklingen. Fördelade om ytor, bytte kampanjer, ja, vi utvecklade till och med ett helt nytt butikskoncept för film och godis. Ett koncept som dock aldrig såg dagens ljus. För månad efter månad fortsatte filmen att backa. Vi behövde tänka om och till vår hjälp tog vi in en extern partner, SRC i Helsingborg.

Inget var nu heligt. Vi ifrågasatte allt som vi stod för – till och med vårt varumärke och vårt existensberättigande. För att överleva gjorde vi en helomvändning och steg för steg närmade vi oss ett nytt butikskoncept. Det skulle vara upplevelsebaserat, fokuserat på ätbara kategorier (framför allt lösgodis) samt tilltala alla sinnen hos våra kunder.

Marknadsstrategin förändrades också; vi gick bland annat in som huvudsponsor för Idol. Därigenom kunde vi kommunicera med vår framtida målgrupp och dessutom successivt förändra associationerna till Hemmakvälls varumärke – från film till lösgodis som skulle bli vår nya core business.

En annan viktig del var etableringsstrategin. Vi konstaterade att vår nya målgrupp rörde sig på högintensiva impuls- och trafiklägen och då var det förstås också där vi skulle etablera oss.

Den 16 mars 2016 var det äntligen dags att prova vingarna. Vår första butik i konceptet ”En ny värld av godis” invigdes i Väla Centrum, ett framgångsrikt köpcentrum som dessutom låg nära vårt huvudkontor. Nödvändigt då butiken skulle fungera som något av ett laboratorium.

Vi var alla nervösa när bandet skulle klippas. Kön med VIP-kunder försökte nyfiket få en blick av vad som gömde sig bakom jalusierna. Mitt hjärta bultade som aldrig förr när butiken avtäcktes inför ögonen på kunderna. Ett stort jubel senare pustade vi ut. Succén var ett faktum och i dag har Hemmakväll 14 butiker med det nya, upplevelsebaserade konceptet.

Film har blivit lösgodis och kedjan är nu marknadsledande i en annan kategori än för sju år sedan. Slutsats: Ingenting är omöjligt. Inte så länge man är målmedveten och strategisk.

Med det sagt vill jag tacka alla kollegor som jag har haft förmånen att arbeta med på Hemmakväll. Ni har alla bidragit till att varumärket lever kvar i dag och i framtiden. Jag ser mig nu om efter ny spännande utmaning att sätta tänderna i. Vem vet, kanske är det just ni som sitter inne med den? Tveka då inte att höra av er.

Stephan Andersson

Servicetrender

Servicetrender