Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Aug 2019 Kvalitets- och miljöingenjörTjänsten som kvalitets- och miljöingenjör innebär att stötta verksamheten med HACCP och kvalitetssäkring av våra produkter samt miljöfrågor. Du kommer att utveckla och delta i vårt...
  • 22 Aug 2019 Fazer Bageri söker en Produktutvecklare till EskilstunaFazer-koncernen är ett familjeföretag grundat 1891; då öppnade Karl Fazer sitt första konditori i Helsingfors. I dag har Fazer-koncernen verksamhet i åtta länder och skapar...
  • 19 Aug 2019 KvalitetsansvarigHärryda Karlsson är ett familjeföretag som fyllde 100 år 2018. Vi har en stark tillväxtkurva och söker därför efter en Kvalitetsansvarig som kan hjälpa oss...
  • 14 Aug 2019 Kvalitetscontroller (Quality Assurance Officer) till vår anläggning i KristianstadDetta är vi För oss får bara det bästa hamna på gaffeln. Det betyder att vi strävar efter att erbjuda välsmakande produkter med hög kvalitet...
  • 12 Aug 2019 LivsmedelsinspektörOm arbetsplatsen Professionalism, arbetsglädje och respekt – Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet...
  • 06 Aug 2019 Ekonomiassistent 75 %Credin Sverige AB utvecklar, tillverkar och marknadsför råvaror för främst bagerier och konditorier, men även för choklad- och konfektyrindustrin samt livsmedelsindustrin. Vi är idag en...

Byt sortiment – flera gånger om dagen!

niklas

Byt sortiment – flera gånger om dagen!

Det skapas ständigt nya butikslösningar ute i världen. Många är spännande, men långt ifrån alla går att applicera i Sverige. Det handlar ofta om koncept från USA eller Asien där kundgenomströmningen i butiken är betydligt högre, men det finns ett koncept som jag tycker är lite extra intressant även för oss här hemma.

Ni kanske har läst om att vissa servicehandelskedjor i Asien skiftar hyllsektioner under dagen. Det vore så klart en utmaning för de flesta av oss – både logistiskt och tidsmässigt – men tanken i sig är helt rätt!

Under julen besökte jag en gammal vän som numera bor i en mellanstor stad i Europa. Där slogs jag av hur den relativt lilla servicehandelsbutiken nära busstationen verkligen jobbade med att byta sortiment flera gånger om dagen. Eller rättare sagt: De lyfte fram och fokuserade på olika delar av sitt utbud beroende på hur mycket klockan var.

På morgonen, när vi skulle ta bussen in till staden, köpte vi med oss kaffe och frukostmackor. När vi sedan kom tillbaka runt lunchtid var doften av nybakat bröd borta. På samma plats som brödet tidigare legat fanns nu olika sallader och pastarätter.

Samma sak vid skymningen. Inga spår av vare sig bröd, sallad eller pasta. I stället pizzaslice som marknadsfördes som kvällens mat att ta med sig hem.

Butiken hade verkligen kunden i centrum och fokuserade på dennes behov genom hela dagen. Egentligen är det självklart! På morgonen vill de flesta ha frukost. Då är kaffe och doften av nybakat bröd helt rätt. Och lika rätt var det så klart att servera lunch- och middagsalternativ när kunden önskade det.

Det viktiga här är inte att man skall servera olika maträtter under dagen. Det viktiga är att fundera på vad just dina kunder, i ditt område, har för behov vid olika tidpunkter. Vi fokuserar ofta på olika säsonger under året. Sommar, jul, påsk, alla hjärtans dag och så vidare. Helt rätt, men vi glömmer att varje dag har olika säsonger. Kunderna har ofta helt olika behov under en och samma dag beroende på tid på dygnet.

Den viktiga frågan är: Hur gör du själv för att vara relevant för dina kunder under hela butikens öppettid? Lyckas du möta dina kunders behov på ett ännu bättre sätt genom att vara relevant för dem så kommer du garanterat lyckas öka antalet kunder i butiken. Det är min fasta övertygelse.

Lycka till med försäljningen!

Niklas Lindström

Servicetrender

Servicetrender