Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Aug 2019 Kvalitets- och miljöingenjörTjänsten som kvalitets- och miljöingenjör innebär att stötta verksamheten med HACCP och kvalitetssäkring av våra produkter samt miljöfrågor. Du kommer att utveckla och delta i vårt...
  • 22 Aug 2019 Fazer Bageri söker en Produktutvecklare till EskilstunaFazer-koncernen är ett familjeföretag grundat 1891; då öppnade Karl Fazer sitt första konditori i Helsingfors. I dag har Fazer-koncernen verksamhet i åtta länder och skapar...
  • 19 Aug 2019 KvalitetsansvarigHärryda Karlsson är ett familjeföretag som fyllde 100 år 2018. Vi har en stark tillväxtkurva och söker därför efter en Kvalitetsansvarig som kan hjälpa oss...
  • 14 Aug 2019 Kvalitetscontroller (Quality Assurance Officer) till vår anläggning i KristianstadDetta är vi För oss får bara det bästa hamna på gaffeln. Det betyder att vi strävar efter att erbjuda välsmakande produkter med hög kvalitet...
  • 12 Aug 2019 LivsmedelsinspektörOm arbetsplatsen Professionalism, arbetsglädje och respekt – Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet...
  • 06 Aug 2019 Ekonomiassistent 75 %Credin Sverige AB utvecklar, tillverkar och marknadsför råvaror för främst bagerier och konditorier, men även för choklad- och konfektyrindustrin samt livsmedelsindustrin. Vi är idag en...

Bliv vid din läst!

Göran Sandahl krönikör Bild4

Bliv vid din läst!

Korv och hamburgare. Bullar och kakor. Mackor och så sallader i alla dess former. I dag kan du inte öppna vare sig en branschtidning eller webbsida utan att stöta på fastfood. Både nyttiga och mindre nyttiga nyheter breder ut sig över papper och skärm och visst är det här en viktig trend att hålla koll på.

Jag håller givetvis med den som säger att vi i servicehandeln ska tillhandahålla mycket av detta, men samtidigt vill jag höja ett varningens finger. Vi får nämligen inte tappa fokus på konfektyren.

Talesätt blir talesätt eftersom de oftast stämmer och här tycker jag att ett av dem passar bra in: ”Skomakare, bliv vid din läst.” Med det menar jag att vi inte får glömma bort varifrån vi kommer. Vi måste komma ihåg hur vikten av våra grundpelare och fortsätta att vara duktiga på konfektyr.

Och hur gör vi då det? Jo, konfektyr är en kategori som bygger mycket på impuls. Det är otroligt viktigt att konfektyren finns i det korta kundvarvet och lika avgörande att du som handlare ser till att skylta upp nyheter när dessa är heta bland konsumenterna.

Och ännu viktigare – ja, kanske viktigast av allt – är att förstå att konfektyr är en kategori som ger bra bruttovinst till hela rörelsen.

En annan sak som du bör tänka på är att arbeta med planogram. Kunden är – i bästa fall – inne i butiken i några minuter och hittar hen inte vad hen söker så blir det inget avslut. Punkt slut. Se till att jobba med kampanjer. Skylta med multipriser och sambandsvaror som exempelvis dryck och frukt.

Tydlig prissättning är också avgörande för ett lyckat avslut. Undersökningar visar att sju av tio väljer bort en vara om den inte är prissatt.

Avslutningsvis vill jag återigen betona att fastfood naturligtvis är en viktig del av servicehandeln. Vi vet till exempel att gott kaffe kan få kunden att välja just din butik.

Men glöm som sagt inte bort konfektyren. Mitt råd till dig är att ta på dig kundglasögonen och gå ett varv i din butik. Hur ser det egentligen ut? Är alla priser utmärkta? Exponerar du nyheterna på ett bra sätt?

När du sedan är klar: låt kundglasögonen sitta kvar och ta ett varv hos dina närmaste konkurrenter. Vad gör de bra? Och vad gör de mindre bra? Det finns alltid nya saker att lära sig.

Lycka till med försäljningen!

Göran Sandahl
Privab

Servicetrender

Servicetrender