Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 20 Jun 2019 Vi söker en erfaren livsmedelskonsult!Herax Food Solutions AB är ett konsultföretag som specialiserat sig kring frågor om livsmedelssäkerhet, kvalitet och märkning av livsmedelsprodukter samt kemikalier. Uppdragsgivarna finns både i...
  • 18 Jun 2019 Utvecklingsingenjör till Culinar och KockensCulinar erbjuder livsmedelsproducenter idéer, kunnande och produktutveckling samt ett brett sortiment av kundunika produkter, råvaror och ingredienser för smak, konsistens och funktion. Vi har lång...
  • 14 Jun 2019 KvalitetskoordinatorVi behöver förstärka vårt team som arbetar med kvalitet och hållbarhet. Vi söker nu en Kvalitetskoordinator med stort engagemang som vill vara med att driva...
  • 11 Jun 2019 ”Grön” produktutvecklare med känsla för smak och texturCulinar växer och därför söker vi en ny produktutvecklare till vår utvecklingsavdelning med 12 personer. Vi har under flera år arbetat inom kategorierna Kött &...
  • 07 Jun 2019 Juniorsäljare DVHInstore Business söker för Ekologiska Säljbolagets räkning: Driven Juniorsäljare/merchandise som vill växa in i, och utvecklas i rollen som fältsäljare tillsammans med oss på Ekologiska...
  • 07 Jun 2019 Fältsäljare DVH till nytt distriktDrivs du av ”att göra skillnad”? Vill du bidra till ett bättre och mer hållbart samhälle genom att tillgängliggöra ekologiska produkter? Då passar du in...

Be the Fourth Man

marci sss (1)

Be the Fourth Man

Något som jag länge funderat över är det här med vedertagna sanningar. Generaliseringar som etableras och som sedan knappt ifrågasätts. Hur länge ska det egentligen fortgå innan saker och ting konkretiseras och faktiskt anpassas för specifika ändamål? Vart tog ”on demand” vägen?

Det här problemet är tydligt inom försäljning. Ta den som sker över telefon till exempel. Där ställs det krav på kvalificerad försäljningsteknik och god personkännedom fast man i själva verket borde lyssna på de som lyckas bäst med att nå avslut. Borde inte kravbilden i stället bestå av uthållighet och kunskap om ramarna för de erbjudanden som presenteras?

För vad handlar det egentligen om – att snacka i evigheter med en tveksam kund som kanske går att vända eller om att hitta de personer som faktiskt vill köpa en produkt eller tjänst som de flesta redan har någon sorts förhållande till? Skillnaden mellan att nå 50 eller 500 personer kan spela stor roll för utfallet i slutet av dagen.

Fallet ledarskap är liknande. När en chef ska rekryteras efterfrågas många gånger en hel drös av kompetenser. Men frågan jag ställer mig är: Behöver man verkligen DISC-kunskaper, en högskoleutbildning i ekonomi och en hel vägg full med diplom för att exempelvis hantera skiftgången för hamnarbetare?

Är det inte snarare så att personen i fråga bör ha stark personkännedom och en strategisk bakgrund? Så att de som blir ledda känner trygghet tillsammans med de utvalda kollegorna och dessutom får kontinuitet i sitt schema så att tiden räcker till även för privatlivet.

Det stannar heller inte vid försäljning och ledarskap. Likartade exempel går hitta mest överallt och jag vill därför räcka upp handen och reflektera en gång för alla. Varför gör vi det vi gör? Varför söker vi oss till just de här kurserna? Jag vet inte hur många gånger jag har lämnat ett seminarium eller en föreläsning med följande frågor i mitt huvud: Var den här utbildningen verkligen till för mig? Eller handlade den snarare om kursledaren som person?

Mina reflektioner landar i uttrycket ”Be the Fourth Man”. Det har jag snappat upp från filmen ”World War Z” som är baserad på en bok med samma namn. Jag ska inte dra hela handlingen här och nu, men en lärdom från filmen är just att utmana det vedertagna – att vara ”the Fourth Man”.

Många gånger enas vi till exempel i grupp om att ”vi borde införa rabattkuponger till alla kunder som köper en viss produkt”. Alla nickar, man skrider till verket och vem vet – det kanske blir en lyckoträff.

Men vid sådana tillfällen kan man i stället utse en person som ska presentera ett alternativ och utmana gruppens tankar, med andra ord, vara ”the Fourth Man”. Något som antingen ställer sig över grundtanken eller som fullständigt slår hål på den. Vad ger då det? Jo, andra synvinklar, eventuella förbättringar eller bäst av allt: en ännu bättre idé på bordet.

Vi ser alla upp till drivna och lyckade personer. Och givetvis ska vi inspireras och ta del av deras kompetenser när vi kan. Men det finns en fara med att ”följa John”. Plötsligt händer det att alla springer åt samma håll, hoppar lika högt och att allt som sägs och görs är det rätta.

Medvind är för enkelt – det är när du springer i motvind som du får perspektiv på saker!

Marco Trajković
Hemmakväll

Servicetrender

Servicetrender