Ledare

Hemmakväll arrangerar inofficiella SM i äggrullning

Under påsken är det dags för det Inofficiella SM i äggrullning, och vad är mer passande än att det arrangeras i samtliga Hemmakväll-butiker? Tävlingsformen går nämligen ut på att rulla chokladägg ner för ...

Läs Mer

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av Petter Alexis Askergren, fortsätter Circle K att utöka sitt materbjudande med spännande nyheter. Nu kan du beställa KÄK:s ”Håll-käften”-burgare över hela Sverige. Med start ...

Läs Mer

  • 23 Apr 2019 KvalitetsingenjörHar du en stor passion för mat och hållbarhet? Vill du vara med och göra skillnad? Kavli är inte ett företag som alla andra. Vi...
  • 15 Apr 2019 Customer Innovation Manager – DairyDescription We are looking for a Customer Innovation (CI) Manager Europe – Dairy AAK is one of the leading producers of high value-adding vegetable oils and...
  • 15 Apr 2019 Junior KAMDu kommer att tillhöra vårt duktiga Commercial Nordics-team, som idag består av 9 ambitiösa och duktiga personer. Tjänsten är placerad på huvudkontoret vid Dockan i Malmö. Som Junior...
  • 12 Apr 2019 Global Product and Market Manager – Plant Based DairyFoodjob Nordic is looking for a commercially strong industry professional for AAK – the world-leading supplier of value-adding specialty fats for the food industry. AAK...
  • 12 Apr 2019 Vi söker livsmedelsinspektörerOm arbetsplatsen Nyköpings kommun har som mål att växa med 700 nya medborgare per år. Att växa innebär en rad spännande möjligheter men också nya...
  • 08 Apr 2019 Distriktschef Exotic Snacks – Falun/GävleA BETTER CHOICE Med våra egna varumärken Exotic Snacks och Gårdschips är vi idag marknadsledande inom natursnacks och premiumsnacks. Vi har ett brett sortiment av...

Krönika: Framtidens kund är här – är du redo?

niklas

niklas

Framtidens kund är här – är du redo?

Alla har vi läst om den, den obemannade butiken i skånska Viken. Dörröppningen, streckkodsscanningen, betalningen – allt sköttes via en app och mobilt bank-id. Upplägget rönte stor uppmärksamhet och ett liknande upplägg testas nu av Amazon i USA.

Den digitala transformationen, med dess innovativa tekniklösningar och en stadigt ökande e-handel, har förändrat och fortsätter att förändra handeln ordentligt. Och fort går det också, kanske fortare än någonsin. I dag är självscanning i kassan vardagsmat i många branscher, paketautomater något som allt fler aktörer arbetar med. Kunden i centrum, tillgänglighet, bekvämlighet och snabbhet är ledorden.

Huruvida butiken i Viken var en succé eller om Amazon Go kommer att lanseras på bred front vet jag inte, men helt klart är i alla fall att handeln ständigt söker nya vägar för att underlätta för kunderna. Är tekniken på väg att ta över det mänskliga mötet?

Kunder är olika. Vissa vet exakt vad de vill ha, andra vill ha tips och råd. Vissa vill ha snabb service, andra vill mest bara prata en stund. Jag funderade på hur jag själv är som kund, men fick inget entydigt svar. Jag gillar det fysiska mötet i butiken, men kan nog vara alla de olika kundtyperna jag beskriver ovan beroende på situation.

Ibland vill jag bara ha snabb service eftersom jag har bråttom till bussen. Ibland är jag osäker och då vill jag ha tips och råd. Ibland vill jag köpa en kaffe och prata lite. Jag tror att just detta är nyckeln. Kunder är inte bara olika, de är olika beroende på tillfälle. Som säljare måste man därför vara flexibel och kunna läsa av situationen. Den som lyckas med det kommer att vinna kunder, det är jag säker på!

Den digitala utvecklingen kommer definitivt att fortsätta att påverka oss på många sätt. Vissa varor och tjänster kommer tveklöst mer och mer flyttas över till digitala plattformar, men våra möjligheter är minst lika stora. Den ökande e-handeln av mat kommer att driva kompletteringshandel, vi äter mer och mer ute, vi är mer och mer på språng, vi vill ha ökad bekvämlighet och allt detta innebär möjligheter för vår bransch. Men då måste vi sätta kunden i centrum. För kraven blir högre.

Vi måste använda det fysiska mötet med kunden som en konkurrensfördel. Jag tror att rollen som aktiv säljare och rådgivare blir allt viktigare och den traditionella expediten som bara tar betalt kommer att förlora sin funktion. Den funktionen kan en självscanningskassa göra lika bra. Det är kunden som bestämmer om han eller hon kommer tillbaka till just din butik eller inte och det som blir avgörande är om vi kan lösa kundens problem bättre än denne kan göra på egen hand. Kunden vill ha den bästa lösningen och klarar vi av att leverera den – ja, då blir vi vinnare!

Servicetrender

Servicetrender